Dine rettigheder, når du køber en pakkerejse i Danmark, fremgår af den danske pakkerejselov. Hvis du har købt pakkerejsen af et rejsebureau i et andet EU-land, gælder EU-direktivet om pakkerejser.
Uanset om du har bestilt rejsen hos et rejsebureau i Danmark eller i et andet EU-land, har du ret til at afbestille rejsen mod et gebyr.
Gebyret bestemmes i nogle tilfælde af den aftale, rejsebureauet har med sine leverandører. Retten til afbestilling kan også være begrænset på anden vis, men som udgangspunkt har du ret til at afbestille pakkerejsen. Gebyret kan dog sagtens stige i takt med man kommer tættere på afrejsedato og ende med at være hele rejsens pris.
Din ret til at afbestille rejsen er dog det ikke det samme som den almindelige fortrydelsesret, hvor man kan få alle penge tilbage, hvis bare man fortryder inden for 14 dage. Den almindelige fortrydelsesret gælder nemlig ikke rejser.
Du har som udgangspunkt kun ret til at afbestille din rejse uden ekstra omkostninger for dig, , hvis rejsearrangøren laver væsentlige ændringer i den indgåede aftale eller ved uundgåelige og ekstraordinære forhold (fx naturkatastrofer, terror, krigshandlinger m.m.), som væsentligt påvirker pakkerejsens gennemførsel eller din transport til destinationen.
Hvad kan jeg gøre, hvis rejsebureauet ændrer i prisen?
Der er grænser for, hvor meget rejsebureauet kan ændre i prisen, hvilken begrundelse, der skal være, og hvor lang tid før, det skal ske. Du kan læse mere i denne artikel om pakkerejsedirektivet.
Tjekliste
- Inden du bestiller, er det en god idé at se i rejsebetingelserne, om du har mulighed for at afbestille og om det koster et gebyr
- Kontakt flyselskabet og hør om dine muligheder, hvis rejsebureauet afviser at hjælpe
- Har du problemer med dit udenlandske rejsebureau, kan du klage til Forbruger Europa, hvis det ikke er muligt at finde en løsning med dem. Er dit rejsebureau dansk kan du kontakte Pakkerejse-Ankenævnet