Skip navigation

Kan jeg afbestille, hvis jeg fortryder købet af en pakkerejse?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Du har ret til at afbestille din pakkerejse før den starter uafhængigt af land. Du skal dog være opmærksom på, at dette gøres mod et gebyr, som rejseselskabet fastsætter.

Dine rettigheder, når du køber en pakkerejse i Danmark, fremgår af den danske pakkerejselov. Hvis du har købt pakkerejsen af et rejsebureau i et andet EU-land, gælder EU-direktivet om pakkerejser.

Uanset om du har bestilt rejsen hos et rejsebureau i Danmark eller i et andet EU-land, har du ret til at afbestille rejsen mod et gebyr.

Gebyret bestemmes i nogle tilfælde af den aftale, rejsebureauet har med sine leverandører. Retten til afbestilling kan også være begrænset på anden vis, men som udgangspunkt har du ret til at afbestille pakkerejsen. Gebyret kan dog sagtens stige i takt med man kommer tættere på afrejsedato og ende med at være hele rejsens pris.

Din ret til at afbestille rejsen er dog det ikke det samme som den almindelige fortrydelsesret, hvor man kan få alle penge tilbage, hvis bare man fortryder inden for 14 dage. Den almindelige fortrydelsesret gælder nemlig ikke rejser. 

Du har som udgangspunkt kun ret til at afbestille din rejse uden ekstra omkostninger for dig, , hvis rejsearrangøren laver væsentlige ændringer i den indgåede aftale eller ved uundgåelige og ekstraordinære forhold (fx naturkatastrofer, terror, krigshandlinger m.m.), som væsentligt påvirker pakkerejsens gennemførsel eller din transport til destinationen. 

Hvad kan jeg gøre, hvis rejsebureauet ændrer i prisen?

Der er grænser for, hvor meget rejsebureauet kan ændre i prisen, hvilken begrundelse, der skal være, og hvor lang tid før, det skal ske. Du kan læse mere i denne artikel om pakkerejsedirektivet.

Tjekliste

  • Inden du bestiller, er det en god idé at se i rejsebetingelserne, om du har mulighed for at afbestille og om det koster et gebyr
  • Kontakt flyselskabet og hør om dine muligheder, hvis rejsebureauet afviser at hjælpe
  • Har du problemer med dit udenlandske rejsebureau, kan du klage til Forbruger Europa, hvis det ikke er muligt at finde en løsning med dem. Er dit rejsebureau dansk kan du kontakte Pakkerejse-Ankenævnet
Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Lotte Nøjsen d. 25. marts 2020 kl. 19:04

hej med jer:) Vi bestilte sidste sommer en rejse til Kroatien dette år. Vi har betalt mere ind end det depositum dansk friferie opkræver. Vi mangler at betale 5000,00 kr i alt på rejsen. Da det ser dystert ud i forhold til måske at kunne afvikle sommerferie i udlandet er mit spørgsmål følgende. 1. Kan vi, hvis grænserne er lukkede til juli måned, være sikre på, at vi får vores penge igen? 2. I starten af maj skal vi indbetale de sidste 5000,00 kr på resten af rejsen. Er det klogt at indbetale det? På deres hjemmeside står der, at de selve rejseorganisationen er til forhandlinger med regeringen omkring tilbagebetalinger. 3.Kan vi risikere, at de 50,000,00 kr vi har indbetalt er gået tabt, hvis grænserne fortsat er lukkede til sommer? 4. Vi har ikke mulighed for evt at kunne rejse på ferie senere i år. Har selskabet lov til at sige, at vi fx skal rejse til august? håber på, at I kan hjælpe os med svar - på forhånd tak:) Jeg håber godt nok, at vi kommer afsted.

Svar

af Claudia d. 27. marts 2020 kl. 16:35

67 %

Det kommer an på, om I har købt en pakkerejse hos Dansk Friferie dvs. en kombination af to forskellige rejseydelser fx hotel og transport.

Hvis I har købt en pakkerejse, har I ret til at afbestille rejsen, hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder rejser på jeres afrejsetidspunkt. Hvis de ikke fraråder, eller I ønsker at afbestille jeres pakkerejse nu, kan I afbestille pakkerejsen mod at betale et gebyr til rejsebureauet. Gebyret skal fremgå af deres rejsebetingelser, og vil enten være:

  1. et standardiseret gebyr i forhold til i hvor god tid I afbestiller
  2. gebyr svarende til de udgifter som pakkerejsebureauet ikke kan få retur.

Hvis I kun har købt indkvartering, kan I kun få jeres pengene tilbage, hvis det blev aftalt ved bestillingen, fx hvis det står i jeres aftalevilkår, eller at I har booket med en særlig afbestillingsret eller garanti.  I kan derfor ikke umiddelbart slippe for at skulle betale resten af beløbet. I må kontakte Dansk Friferie og høre, hvilket beløb I skal betale, hvis I kun har købt indkvartering og ønsker at afbestille den nu.

Kontakt også dit forsikringsselskab med henblik på at finde ud af, om din rejseforsikring eventuelt dækker. 



Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Stinne Nørgaard d. 20. marts 2020 kl. 20:42

Jeg har bestilt en pakkerejse for lang tid siden til Tyrkiet med afrejse 30/5. Vi har kun indbetalt depositum og skal betale restbeløbet 31/3. Vi ønsker ikke rejse, grundet omstændighederne. Er vi tvunget til at indbetale restbeløbet for senere at få refunderet vores penge, eller kan vi afbestille og få vores depositum retur?

Svar

af Claudia d. 23. marts 2020 kl. 15:52

88 %

Da I har indgået en aftale med rejsebureauet, er I også forpligtet til at betale restbeløbet på rejsen. Ønsker I på nuværende tidspunkt at afbestille rejsen, kan I afbestille rejsen og betale et gebyr til rejsebureauet. Gebyret fremgår af rejsebureauets almindelige betingelser, og vil være enten et standardiseret gebyr, som skal være rimeligt og fastsat i forhold til, hvor god til I afbestiller ELLER et gebyr svarende til de omkostninger som rejsebureauet allerede har afholdt og ikke kan få retur.

Hvis Udenrigsministeriet stadig fraråder rejser til Tyrkiet, når I skal rejse, vil I kunne afbestille rejsen og få alle pengene igen. I skal dog være opmærksomme på, at jo tættere I kommer på afrejse, jo større bliver det almindelige afbestillingsgebyr.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Dorte Nørgaard d. 19. marts 2020 kl. 21:17

Hej Jeg har købt fly og hotel direkte ved British Airways til London, på deres britiske side. Rejsen går til London i påsken, mens der frarådes udrejse. Formålet var en koncert der er blevet udskudt. Hvordan er jeg stillet, de har tilbudt afbestilling mod et gavekort som skal bruges inden 1 år. Jeg kan ikke være sikker på at kunne bruge det inden den frist. På forhånd tak Dorte

Svar

af Christel d. 20. marts 2020 kl. 08:27

67 %

Hvis der er tale om en pakkerejse, så har du krav på at få hele købesummen retur fra British Airways. Du er ikke forpligtet til at tage i mod en voucher. Du kan evt. undersøge om du har en rejseforsikring med afbestilling, som vil dække jeres tab, hvis du ikke kan finde en løsning med British Airways. Har ud ikke en forsikring som dækker, så kan du klage til Forbruger Europa via vores hjemmeside. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Trine Jeppesen d. 18. marts 2020 kl. 15:20

Vi har i februar måned 2020 bestilt en pakkerejse gennem Atlantis rejser til Egypten med afrejse 5. april 2020. Vi ringede til Atlantis rejser sidst uge for at høre hvordan vores situation var, og fik der besked om at vi trods manglende afbestillings forsikring sagtens kunne få vores penge retur eller vælge at om booke rejsen til et senere tidspunkt. Vi står dog i den situation at vi ikke kommer afsted, og ikke er interesseret i at ombooke da jeg er gravid og ikke kommer afsted pt., vi har dog kun 2 muligheder nu ifølge Atlantis rejser - muligheden mellem en tilgodebevis og ombookning? Kan det være rigtigt, må de tilbageholde vores penge i denne uforskyldte situation?

Svar

af Claudia d. 19. marts 2020 kl. 16:56

82 %

Når Udenrigsministeriet til og med 13. april 2020 fraråder rejser til andre lande, og du skal rejse i denne periode, har du krav på at få pengene retur eller at få ombooket din rejse. Du behøver derfor ikke at tage i mod et gavekort, hvis du ikke har lyst til det.

Nægter pakkerejsebureaet at betale pengene tilbage, så kan du klage til Pakkerejseankenævnet. På nuværende tidspunkt kan pakkerejsebureauerne formentlig ikke betale alle tilbage, da det vil betyde konkurser for dem. Det har dog ingen betydning for jer, da jeres krav er dækket af Rejsegarantifonden. Jeg vil derfor opfordre jer til at have tålmodighed og vide, at jeres krav på penge er sikret.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Kan jeg afbestille, hvis jeg fortryder købet af en pakkerejse?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?