Kan jeg afbestille, hvis jeg fortryder købet af en pakkerejse?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Du har ret til at afbestille din pakkerejse før den starter uafhængigt af land. Du skal dog være opmærksom på, at dette gøres mod et gebyr, som rejseselskabet fastsætter.

Dine rettigheder, når du køber en pakkerejse i Danmark, fremgår af den danske pakkerejselov. Hvis du har købt pakkerejsen af et rejsebureau i et andet EU-land, gælder EU-direktivet om pakkerejser.

Uanset om du har bestilt rejsen hos et rejsebureau i Danmark eller i et andet EU-land, har du ret til at afbestille rejsen mod et gebyr.

Gebyret bestemmes i nogle tilfælde af den aftale, rejsebureauet har med sine leverandører. Retten til afbestilling kan også være begrænset på anden vis, men som udgangspunkt har du ret til at afbestille pakkerejsen. Gebyret kan dog sagtens stige i takt med man kommer tættere på afrejsedato og ende med at være hele rejsens pris.

Din ret til at afbestille rejsen er dog det ikke det samme som den almindelige fortrydelsesret, hvor man kan få alle penge tilbage, hvis bare man fortryder inden for 14 dage. Den almindelige fortrydelsesret gælder nemlig ikke rejser. 

Du har som udgangspunkt kun ret til at afbestille din rejse uden ekstra omkostninger for dig, , hvis rejsearrangøren laver væsentlige ændringer i den indgåede aftale eller ved uundgåelige og ekstraordinære forhold (fx naturkatastrofer, terror, krigshandlinger m.m.), som væsentligt påvirker pakkerejsens gennemførsel eller din transport til destinationen. 

Hvad kan jeg gøre, hvis rejsebureauet ændrer i prisen?

Der er grænser for, hvor meget rejsebureauet kan ændre i prisen, hvilken begrundelse, der skal være, og hvor lang tid før, det skal ske. Du kan læse mere i denne artikel om pakkerejsedirektivet.

Tjekliste

  • Inden du bestiller, er det en god idé at se i rejsebetingelserne, om du har mulighed for at afbestille og om det koster et gebyr
  • Kontakt flyselskabet og hør om dine muligheder, hvis rejsebureauet afviser at hjælpe
  • Har du problemer med dit udenlandske rejsebureau, kan du klage til Forbruger Europa, hvis det ikke er muligt at finde en løsning med dem. Er dit rejsebureau dansk kan du kontakte Pakkerejse-Ankenævnet
Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Bente Hansen d. 15. marts 2019 kl. 13:45

Vi er 9 der skal på rejse til sommer. Vi har bestilt pakkerejse .Jeg skal bo sammen med en veninde i en 2 værelses lejlighed. Hvordan er jeg stillet hvis min veninde bliver syg og melder fra og jeg ønsker at foretage rejsen. Jeg har en afbestillingsforsikring men har fået oplyst af rejseselskabet at jeg vil blive opkrævet et ekstrabeløb på 4.000 kr. Medmindre jeg tegner en afbestillingsforsikring hos rejseselskabet. Jeg synes det lyder hult. Det er en dyr rejse i forvejen. Hvis min veninde afbestiller sin rejse f.eks. 2 uger før afrejse har vi jo betalt hele rejsens pris og min veninde får penge tilbage fra sin forsikring. Hvad er det lige rejseselskabet mister?

Spørgsmål

af Vibeke Toftum Olsen d. 05. marts 2019 kl. 20:08

Hej Vi har i december md bestilt en tur til Grækenland til august og betalt et depositum på 3100 kr og af personlige årsager måtte afbestille vores tur - vi har koantaktet Apollo og de siger at vi har tabt vores depositum ved afbestilling - også selvom der er et 1/2 år til - der står ikke nogen steder at de går tabt og har en større diskussion igang med dem - vi har en afbestillingsforsikring på - men det har vi fået afvide af Apollo at det er ligegyldigt da der er lang tid til - vi er i vildrede med hvad vi skal gøre. Håber i kan hjælpe Med venlig hilsen Vibeke og Morten Olsen

Svar

af Kristina d. 08. marts 2019 kl. 12:58

64 %

Gebyr for afbestilling

Ved pakkerejser må selskabet godt tage et rimeligt gebyr, hvis du afbestiller. Apollo skal give en begrundelse for gebyrets størrelse, hvis du spørger efter det. Måske ændrer afbestillingsforsikringen på gebyret, men det kommer an på forsikringens vilkår.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Anne nielsen d. 05. marts 2019 kl. 09:13

Vi har bestilt en rejse til september 2019; vi fik et tilbud som vi sagde ja til via e-mail, men desværre måtte vi aflyse det af personlige årsager. Vi har ikke betalt rejsen . Rejsebureauet vil nu sende os en regning p.g.a aflysning. Har de ret til det når vi ikke har betalt noget endnu .? Vh

Svar

af Anette d. 05. marts 2019 kl. 18:36

0 %

Hvis din rejse er bekræftet, så er aftalen bindende, også selvom den ikke er betalt endnu. 

Hvis du har købt en pakkerejse, har du ret til at afbestille den igen. Rejsebureauet må kræve et rimeligt gebyr for afbestillingen. Gebyrets størrelse hænger sammen med, hvor lang tid før afrejse, du afbestiller rejsen. Jo tættere på afrejse, des større er gebyret. 

Du bør kontakte rejsebureauet og spørge til gebyret. 

Hvis du har tegnet en afbestillingsforsikring i forbindelse med købet af rejsen, kan du - afhængigt af forsikringsvilkårene og årsagen til afbestillingen - afbestille rejsen uden gebyr, da forsikringen så kan dække.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Maria Larsen d. 18. marts 2018 kl. 22:10

Jeg har bestilt en pakke rejse hos Sunweb til sommer for seks piger, men nu har den ene fortrudt - vi har betalt hele rejsen. Er det muligt, at få pengene tilbage for den ene, der ikke vil med?

Svar

af Anette d. 19. marts 2018 kl. 00:00

57 %

Mulighed for afbestilling

Du har ikke fortrydelsesret på køb af pakkerejser. I stedet er det muligt at afbestille rejsen for den ene pige mod betaling af et gebyr for afbestillingen. 

  • Du har også mulighed for at overdrage den pågældende rejse til en anden person
  • Rettighederne fremgår i Pakkerejselovens §§ 15 og 16
  • Se Sunweb's forretningsbetingelser om retten til at afbestille eller retten til at overdrage rejsen

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Kan jeg afbestille, hvis jeg fortryder købet af en pakkerejse?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?