Skip navigation

Hvad gør jeg, når tasken er en kopi?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Du har krav på at få leveret en original taske eller få pengene tilbage, hvis sælgeren ikke har fortalt, at tasken var en kopi.

Mange kopivarer bliver markedsført meget troværdigt og solgt til en høj pris. Derfor kan du let blive narret til at tro, det er en original vare, du har købt.

Hvis du ikke har fået oplyst, at varen er en kopi, svarer den ikke til den aftale, som du har indgået. Derfor har du krav på enten at få pengene tilbage eller leveret den originale vare, hvis du har købt varen af en sælger inden for EU. Du kan også vælge at bruge din fortrydelsesret. Her skal du dog selv betale for at sende varen retur til sælgeren.

Har du købt en vare uden for EU, fx USA eller Kina, kan du ikke være sikker på at have de samme rettigheder.

Uanset hvor du har købt varen, bør du klage skrifteligt til sælgeren hurtigst muligt og kræve den originale vare eller pengene tilbage.

Tjekliste

  • Brug din fortrydelsesret, hvis du har handlet inden for EU
  • Klag til sælgeren hurtigst muligt. Hvis du skal bruge en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din klage
  • Kontakt din bank. Måske kan de føre dine penge tilbage
  • Klag til Forbruger Europa, hvis varen er købt inden for EU
Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Emma Bloch d. 18. juni 2017 kl. 11:14

Har købt en Louis Vuitton taske af en privat sælger over trendsales. Har lige fundet ud af at tasken er en kopi, hvilket jeg med det samme oplyste damen om, som overhovedet ikke er samarbejdsvillig, og insisterer på at tasken er original, samtidig siger hun at selv hvis det var en kopi, ville hun ikke have tid til at lade handlen gå tilbage. Det er en dyr taske, og så mange penge vil jeg absolut ikke betale for en kopi varer - og ville til at starte med slet ikke købe en kopi!Hvad skal jeg gøre??

Svar

af Anette d. 19. juni 2017 kl. 00:00

67 %

Hvis du allerede har kontaktet sælger skriftligt, og sælger ikke vil samarbejde om en løsning, bør du kontakte Trendsales, som oplyser, at de ikke tolererer salg af kopivarer.

Hvis ikke Trendsales kan hjælpe dig, kan du prøve at kontakte klageafdelingen i din bank og oprette en indsigelse mod betalingen. Dette kræver, at du har betalt med et kreditkort, og kan dokumentere, at varen er en kopivare. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Anna Bjørg Andersen d. 22. marts 2016 kl. 19:05

Jeg har købt en Balenciaga taske over en fransk hjemmeside ved navn Vestiaire Collective (lidt ala Trendsales). Deres koncept fungerer sådan, at man køber en taske ved en privat sælger, hvorefter sælgeren sender tasken ind til firmaet Vestiaire Collective, som så verificere tasken. Derefter sender de den videre til køberen, med en vedlagt kvittering på at tasken er ægte. Jeg modtog tasken, men ikke nogen kvittering, som de ellers garanterer. Jeg blev derfor lidt suspekt og har derefter fundet frem til at tasken er en kopivare... Efterfølgende sendte jeg en mail ind til firmaet og det er nu ved at være to uger siden, og da de ikke har svaret, ved jeg virkelig ikke hvad jeg skal stille op. Ud fra jeres hjemmeside, kan jeg forstå, at jeg kan få pengene tilbage, men hvad skal jeg stille op nu? På forhånd tak for svar!

Svar

af Bettina d. 29. marts 2016 kl. 00:00

54 %

Når sælgeren sender en kopi

  • Kontakt sælgeren og bed om at få leveret en original vare eller få pengene retur.
  • Hvis du har betalt med kreditkort, kan du kontakte din bank og bede om at få charge back. Levering af en kopivare kan betragtes som manglende levering af varen.
  • Du kan indgive en klage til Forbruger Europa, da Vestiaire Collective har kontor i Frankrig.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Hvad gør jeg, når tasken er en kopi?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

KUNNE DU BRUGE SIDEN?