Skip navigation

Må sælgeren hæve et større beløb end oplyst?

Spørgsmål / Svar

18. juni 2013

Sælgeren må ikke hæve flere penge, end I har aftalt i forbindelse med købet. Her skal sælgeren oplyse den fulde pris inklusive moms, forsendelse samt gebyrer. Gem dokumentation for den pris, I har aftalt.

Hvis du har brugt dit betalingskort til et køb på nettet, og sælgeren har hævet et større beløb, end du har givet tilladelse til, er du beskyttet af loven om betalingstjenester. Det betyder, at du kan kontakte din bank og bede om at få tilbageført det beløb, som du ikke har givet sælgeren tilladelse til at hæve.

Før du kontakter din bank, skal du forsøge at få sælgeren til at tilbagebetale det beløb, som du ikke har givet tilladelse til, at sælgeren hævede. Er det ikke muligt at finde en løsning med sælgeren, er det vigtigt, at du hurtigst muligt kontakter din bank. Der er frister for at gøre indsigelse om tilbageførsel af betaling. Indsigelsesfristen fastsættes af den pågældende kortudbyder. For Dankort gælder det, at hvis du gør indsigelse snarest muligt fx inden for 14 dage efter, at beløbet er trukket på dit kort, kan du være sikker på, at din indsigelse er rettidig.

Tjekliste

  • Kontakt banken hurtigst muligt efter du er klar over, at sælgeren ikke vil tilbageføre beløbet
  • Hvis banken afviser dig, kan du klage til Det finansielle ankenævn
  • Læs mere om indsigelsesmuligheder ved betaling med betalingskort på Finans Danmarks hjemmeside

 

Sidst opdateret: 21. november 2015

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Annikki Tiainen d. 13. februar 2018 kl. 15:23

Jeg bestilte en prøve på creme fra firma Perlelux til fragtens pris 5,95 euro,som jeg overførte ved bestillingen. Jeg modtog prøøven d.19.1 og d.28.1 havde fimaet hævet 150 euro på min konto uden min tilladelse.jeg har kontaktet firmaet og bedt om tilbagebetalning men de nægner at efterkomme mit krav. Har kontaktet banken og lukket min konto. Hvad skal jeg gøre for at få min penge tilbage.

Svar

af Anette d. 14. februar 2018 kl. 00:00

100 %

Banken kan måske hjælpe

Du skal først kontakte firmaet skriftligt, fx via en e-mail, og oplyse, at du ikke er enig i, at du har indgået en aftale om et løbende abonnement. Du skal samtidig kræve pengene tilbagebetalt

Hvis Perlelux ikke vil tilbagebetale pengene til dig, og du har betalt for ordren med et betalingskort, kan du oprette en indsigelse mod transaktionen i din bank og bede dem om at tilbageføre beløbet til din konto.

Du kan læse mere hos Finans Danmark om, hvilke situationer du har muligheden for at bede om bankens assistance.

Hvis ikke ovenstående fører til en løsning af sagen, kan du prøve at oprette en klage hos Forbruger Europa, da Perlelux ser ud til at være registreret i Tjekkiet.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Må sælgeren hæve et større beløb end oplyst?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?