Skip navigation

Hvordan klager jeg over varer købt i en netbutik i et andet EU-land?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Du har mindst to års reklamationsret, når du handler inden for EU. Du skal klage til sælgeren i det land, hvor du har købt varen.

Du kan altid klage over fejl ved varer i mindst to år efter købet uanset hvilket EU-land, du handler med. I nogle EU-lande har forbrugeren en længere reklamationsfrist, fx tre år i Sverige.

Det er vigtigt, at du klager hurtigst muligt, når du konstaterer en fejl, som du ikke selv har påført varen. Det er i udgangspunktet forbrugeren, der skal bevise, at fejlen var til stede på leveringstidspunktet. Dog vil man de første seks måneder formode, at fejlen var til stede på leveringstidspunktet.

Nogle EU-sælgere vil måske affærdige reklamationer efter det første år, fordi de kun kan gå videre med kravet til sin leverandør det første år. Men det er en sag mellem sælgeren og hans leverandør. Det har ikke nogen betydning for din reklamationsret.

Læs mere om, hvad du kan kræve af sælgeren, hvis varen har fejl og mangler

Tjekliste

  • Gem din kvittering for købet i hele reklamationsperioden
  • Klag altid til sælgeren straks du har opdaget en mangel og gør det skriftligt, så du kan dokumentere din klage
  • Hvis sælgeren har en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din klage
  • Tjek reklamationsfristen i det land, hvor du har købt varen, den er måske længere end to år
Sidst opdateret: 21. november 2015

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Erik Larsen d. 11. februar 2020 kl. 04:21

Hej jeg har købt et ur igennem en svensk hjemmeside. fik uret men remmen knækkede helt oppe ved urkassen efter 3 uger. nu er uret sendt retur men sælger vil ikke skifte rem uden beregning og heller ikke lade handlen gå tilbage. Hvordan skal jeg nu forholde mig uden ur og beløbet for uret

Svar

af Christel d. 11. februar 2020 kl. 10:24

83 %

Går en vare i stykker inden for de første 6 måneder efter et køb, er der en formodning for, at varen var i stykker til at starte med, og du ikke har forårsaget fejlen. Efter reglerne i Forbrugerkøbsdirektivet har du ret til at få repareret det gratis, hvis du ikke har forårsaget fejlen. Kan du ikke finde en løsning med sælgeren, kan du klage til Forbruger Europa.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Christian Mærsk-Møller d. 16. marts 2016 kl. 14:12

Jeg har foretaget et køb på Amazon.de, Sælgeren viste sig at være et firma i Hong Kong. Jeg blev derfor pålagt moms og gebyr for handel uden for EU. Kan jeg kræve handlen ophævet, og efter hvilke regler?

Svar

af Anette d. 18. marts 2016 kl. 00:00

78 %

Ret til at fortryde køb af vare på Amazon

Du kan have ret til at fortryde dit køb, og du kan have ret til at kræve udgifter til moms og told tilbagebetalt, men dine rettigheder afhænger af flere forhold.

  • Er varen købt direkte på amazon.de kan du fortryde dit køb. Hvis du ikke blev informeret om, at varen ville blive sendt fra Hong Kong, og derfor ikke var klar over, at du ville blive opkrævet for moms og told, kan du også kræve disse udgifter erstattet.
  • Er varen købt på amazon.de på markedspladsen, afhænger dine rettigheder af de regler, der gælder i sælgers land.
  • Hvis der er tale om køb foretaget direkte på amazon.de kan du klage til Forbruger Europa, hvis du ikke kan finde en løsning med amazon.de. Er købet foretaget via markedspladsen, kan du klage til Forbruger Europa, hvis sælger er hjemmehørende etableret i et andet EU-land end Danmark, i Island eller Norge.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Hvordan klager jeg over varer købt i en netbutik i et andet EU-land?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?