Skip navigation

Hvem skal jeg klage til, hvis jeg har handlet på en bookingportal?

Spørgsmål / Svar

08. april 2016

Du skal altid klage til sælgeren. Derfor skal du undersøge, om bookingportalen blot formidler kontakt til en anden sælger, eller om bookingportalen er sælgeren.

Det er afgørende om bookingportalen blot sender dig videre til fx flyselskabets eller biludlejningsfirmaets hjemmeside, eller om du gennemfører købet direkte på portalens hjemmeside. Hvis du køber på portalens hjemmeside, så er det portalen, du indgår aftale med. 

Hvis portalen sender dig videre til fx et flyselskab eller et biludlejningsfirma, så er portalen sandsynligvis formidler, og det vil være flyselskab eller biludlejningsfirma, som er sælgeren.

Du skal altid klage til sælgeren. Det er som udgangspunkt den, du indgår købs- eller lejeaftalen med, der er sælgeren. Det bør altid fremgå af aftalebetingelserne, hvem du kan klage til, hvis der opstår problemer. Hvis du er i tvivl, så spørg, inden du gennemfører købet.

Hvis du er i tvivl om, hvem der er sælgeren, bør du dog klage til alle parter – dvs. både bookingportalen og fx flyselskab eller biludlejningsfirma. 

Du kan læse mere om, hvordan du finder frem til hvem det er, du har indgået aftalen med her.

Tjekliste

  • Læs aftalevilkår inden du handler på portalen
  • Klag til begge parter, hvis du er i tvivl om, hvem der er sælgeren. 
  • Hvis du skal bruge en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din klage
  • Kontakt Forbruger Europa for at få hjælp, hvis flyselskabet afviser dit krav
Sidst opdateret: 08. april 2016

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af John Zimmer d. 23. februar 2020 kl. 20:57

Vi fik aflyst vores hjemrejse fra Alicante, blev ringet op af KLM en tre timer før afgang, og fik at vide, at flyet var forsinket 5-6 timer. Omkring middag får vi at vide flyet er aflyst, vi kan blive ombooket til næste dag. Jeg beder KLM om at ombooke mig til Norwegian, som har et fly hjem samme dag kl 16.15, det vil de ikke. Vi er nød til at komme hjem samme dag, da jeg havde to hunde i hundepension, så jeg tager selv i lufthavnen og booker fire nye hjemrejse billetter hos Norwegian, og sender ved hjemkomst krav om betaling af disse billetter. Flyrejsen er købt direkte hos KLM, så det er selvfølgelig dem jeg klager til. Turen fra Alicante til Amsterdam flyves for KLM af Transavia (Et KLM ejet lavprisselskab). Jeg har nu fået afslag fra KLM, med besked om, at jeg selv skal rette mit krav mod Transavia - men jeg har ikke købt nogen billet hos Transavia, kan det være rigtigt? KLMs svar: In line with current legislation, the disruption of a flight is the responsibility of operating carrier. Therefore, in your case, only Transavia Airlines can advise regarding the reason for this disruption and provide any assistance/compensation that may be due. Hence, we advise you to contact them to apply for compensation that may be due

Svar

af Christel d. 25. februar 2020 kl. 08:57

83 %

Det er korrekt at et krav, i forbindelse med flyaflysning eller flyforsinkelse, skal rettes mod det faktisk udførende flyselskab. Dette flyselskab vil ofte fremgå af boardingkortet. Det lyder som om, at det er Transavia der er det udførende flyselskab i dit tilfælde. I nogle tilfælde kan man også rette sit krav mod det flyselskab, hvor man har købt billetten, hvis der er tale om 'wetlease'. 'Wetlease' vil sige, at flyselskabet har lejet hele flyet inkl. Besætning.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Maj-Britt d. 11. februar 2020 kl. 01:26

Vi misser et forbindelsesfly i Frankfurt pga en aflysning og ombookning i Hamburg. Vi bliver i Frankfurt ombooket til at flyve over Heathrow/Gatwick-Barbados. Det accepterer jeg. Dog siger medarbejderen at jeg selv skal betale forplejning og bustransport mellem Heathrow/Gatwick. Er det korrekt? Efter at have gjort krav om kompensation tilbyder Lufthansa mig pt en kompensation på 600euro i alt. Jeg mener, at det skal være 3x600euro, da det drejer sig om tre passagerer på samme booking.

Svar

af Christel d. 11. februar 2020 kl. 10:08

0 %

Ombooker flyselskabet jer til en anden lufthavn, så skal de sørge for transport mellem de to lufthavne eller dække jeres omkostninger til, at I selv finder derhen. De skal også dække rimelige mad- og drikkeudgifter, så længe forsinkelsen står på. Størrelsen på kompensationen afhænger af, hvor stor forsinkelsen er og årsagen til den. Jeg kan ikke ud fra dit spørgsmål sige noget om størrelsen på kompensationen. 

Du kan oprette en klage hos Forbruger Europa, hvis du ikke selv kan finde en løsning med flyselskabet, og der er tale om et EU-flyselskab. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Am d. 25. januar 2020 kl. 21:38

Jeg har købt billet på flybillet.dk fra København til Zagreb via Wien (et samlet booking-nummer). Da jeg ankom til Wien, opdagede jeg, at min fly til Zagreb var aflyst. Austrian Airlines tilbød mig en ombooking, Wien-Sarajevo-Zagreb. De oplyste desuden, at det var en planlagt aflysning 14 dag før rejsen, men at de ikke havde kontaktet mig. Efterfølgende har jeg skrevet til Austrian for at få kompensation, men de har svaret, at det var rejsebureauets ansvar at oplyse mig om aflysningen, da flyselskabet ikke havde mine kontaktoplysninger. Kan jeg klage til flybillet.dk, eller kan jeg kræve en kompensation fra Austrian Airlines, selvom jeg købte biletten via. flybillet.dk?

Svar

af Kristina d. 28. januar 2020 kl. 10:17

0 %

Flyselskabet er ansvarlig for at give dig information om en aflysning

Uanset hvor du har booket din flybillet, er det flyselskabets – altså Austrian Airlines – ansvar at sørge for, at du modtager besked om aflysningen.

Fordi du ikke har fået beskeden om aflysningen mere end 14 dage før afrejse, så har du ret til kompensation på 250 euro fra Austrian AIrlines.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Ole Andersen d. 24. november 2019 kl. 11:53

Hej, jeg har bestilt rejse fra København til Lamezia Therme og retur fra Kiwi.com hvor vi skulle flyve med Ryan Air. Det ser ud som om det fremgår at det Kiwi som er arrongør men jeg er ikke sikker på det. Rejsen dertil forløb fint men vores returrejse blev forsinket med 7 timer. Vi skulle flyve fra Lamezia med mellemlanding i Bergamo, og dertil videre i København Afgangen fra Lemezia var 2,5 timer forsinket, derfor når vi ikke vores fly i Bergamo. Her ringer vil til Kiwi og de finder nye billetter til os 7 timer senere som de betaler for os. De giver os samlet 40 euro til at spise og drikke for (lidt lavt beløb til 7 timer). Vi kommer derfor 7 timer senere hjem end planlangt og mener derfor vi er berrettiget til erstatning for fly forsinkelsen. det vil Kiwi ikke betale, de siger de har spurgt Ryan Air, som nægter at betale og så vil de lukke sagen her. Det er vi ikke tilfredse med, så hvad gør vi her ? Vi mener at Kiwi skal betale os de 600 euro pr. person men de siger de ikke kan få penge af Ryan Air.

Svar

af Kristina d. 25. november 2019 kl. 14:06

0 %

Ikke krav på kompensation ved mellemlandinger når købt hos Kiwi.com

Det faste kompensationsbeløb for forsinkelser kan kun kræves, når et fly er mere end 3 timer forsinket, eller du på en sammenhængende flybillet ikke når en mellemlanding og derfor kommer mere end 3 timer for sent frem.

Kiwi.com sælger ikke sammenhængende flybilletter, altså hvor I er tjekket ind hele vejen på ét bookingnummer.

Det vil sige, at når I køber hos Kiwi.com, mister I jeres ret til at få kompensation som følge af, at I kommer for sent til et forbindelsesfly.

Kompensation kan kun kræves af det udførende flyselskab. Kiwi.com er ikke et flyselskab, men derimod en sælger af flybilletter. Så derfor har I ikke krav på kompensation af hverken Ryanair eller Kiwi.com.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Dan d. 21. oktober 2019 kl. 09:30

Hej Jeg har købt billeter gennem flightfinder.dk som kun formidler billetter. Billetterne er udstedt af Lufthansa. Ved en mellemlanding i CPH missede vi et SAS fly fordi vores Austrian Airlines fly var forsinket ind til CPH. Hvem skal vi skrive til for at få kompensation?

Svar

af Kristina d. 22. oktober 2019 kl. 16:19

83 %

Klag til flyselskabet ved krav om kompensation

I skal klage til det flyselskab, der var forsinket, når jeres krav er kompensation for forsinkelse. I skal derfor klage til Austrian Airlines. Dette er under forudsætning af, at der var tale om en samlet flybillet med ét check-ind og samme bookingnummer hele vejen.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Hasi d. 27. juni 2019 kl. 14:06

Jeg har gennem flybillet.dk booket tur-retur billet, men vi har så ikke benyttet den første del af billetten. Jeg ringer så ind til dem og siger at jeg gerne vil ændre vores retur-rejsedato, fordi jeg er forhindret i at rejse tilbage på den pågældende dag men de siger, at fordi vi ikke har benyttet den første del af billetten så er hele rejsen blevet annulleret. Så mit spørgsmål er har de ret til at annullere hele rejsen? det må da være muligt at kunne ændre returdatoen.

Svar

af Anette d. 27. juni 2019 kl. 16:38

83 %

Svaret på dit spørgsmål afhænger af flyselskabets forretningsbetingelser og af, hvor tydeligt du er blevet gjort opmærksom på et ”no-show” forbehold.

I Danmark anses sådan et vilkår for at være byrdefuldt, og for at det skal være gyldigt, skal det være særligt fremhævet for dig i forbindelse med bestillingen af rejsen, og du skal aktivt markere, at du accepterer et sådant vilkår. I andre lande kan reglerne være anderledes, og det betyder, at det kan være tilstrækkeligt, hvis sådan et forbehold blot er taget i de generelle forretningsbetingelser.

Se mere om dette på vores hjemmeside, eller indsend en klage over flyselskabet til os, hvis det er et EU-flyselskab, du havde booket din rejse med. 

Du bør i øvrigt være opmærksom på, at man ikke uden videre har ret til at ændre en flybillet, da der ikke gælder en fortrydelsesret på køb af flybilletter. Retten til at foretage ændringer til en flybillet afhænger derfor af billettypen eller af flyselskabets vilkår. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Helle Kanding Fluegel d. 20. november 2018 kl. 17:00

Hej, Min datter rejste i går til USA. Hun købte i den forbindelse på flybillet.dk en flybillet + betalte for ekstra bagage fra Los Angeles til Fresno. Begge beløb er trukket på hendes konto, og hun modtog kvitteringer fra flybillet.dk. Da hun så i nat landede i Los Angeles var der ingen flybillet til hende. De oplyste, at billetten var reserveret men ikke købt OG fortalte i øvrigt også, at man ikke kan tilkøbe ekstra bagage online. Dette vil jeg selvfølgelig gerne klage over, men det virker umuligt at komme igennem til flybillet.dk. Hvad skal vi gøre? Vh Helle

Svar

af Kristina d. 23. november 2018 kl. 11:07

84 %

Bookingportal har ikke booket billetterne rigtigt

Det kan være svært at gennemskue, hvor problemet er opstået: hos bookingportalen eller flyselskabet. Men når det tyder på, at bookingportalen ikke har booket din datters billet rigtigt, så er det en god idé at starte med at kontakte bookingportalen Flybillet.dk.

  • Send en skriftlig klage til Flybillet.dk (du kan fx finde deres e-mail i deres rejsebetingelser på hjemmesiden)
  • Hvis de afviser jeres klage eller ikke svarer, så kan I efterfølgende oprette en klage ved Forbruger Europa
  • I kan også for at være sikre bede flyselskabet om at forklare situationen på skrift, så I har noget dokumentation for, hvad der skete i Los Angeles

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af John Nersting d. 24. juni 2018 kl. 23:37

Er det ulejligheden værd at forsøge at få kompensation. Billetterne er bestilt gennem Opodo. Hjemrejsen var med SÅS, men vi har aldrig fået besked om aflysningen, hverken fra SÅS eller Opodo. Vi mødte op i Athens lufthavn 24. Juni kl 20.30. Skulle have været med et SÅS fly kl 22.30, men det havde været aflyst meget lang tid i forvejen fik vi at vide, men det var det første vi hørte om aflysningen.

Svar

af Anette d. 26. juni 2018 kl. 00:00

78 %

Altid muligt at fremsætte kravet

Det kan altid være en idé at sende en klage til flyselskabet og fremsætte krav om udbetaling af kompensation for en aflysning. Hvorvidt du vil være berettiget til kompensation, er en konkret vurdering af årsagerne til aflysningen.

  • Flyselskabet kan godt blive ansvarligt for udbetaling af kompensation, selvom det har givet besked til billetformidleren, hvis billetformidleren ikke har givet beskeden videre til passageren.
  • Hvis du ønsker at forfølge muligheden, skal du starte med at sende en skriftlig klage til SAS og anmode om udbetaling. Hvis selskabet ikke imødekommer dit krav, er du velkommen til at kontakte Forbruger Europa igen for dine videre klagemuligheder.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Torben d. 24. februar 2018 kl. 23:25

Hej Vi har købt flybilletter igennem supersaver.dk Billetterne er betalt til dem Der står dog i deres betingelser at de kun er formidler Hvem skal jeg klage til da vores fly blev forsinket 24 timer?

Svar

af Christiane d. 27. februar 2018 kl. 00:00

75 %

Kompensation efter forordningen indhentes hos flyselskabet

Kompensation efter flyforordningens regler kan kun afkræves af flyselskabet. Du skal derfor klage til dem for at modtage:

  • Kompensation for den forsinkede flyafgang.
  • Dækning af rimelige ekstra omkostninger for hotel og forplejning, som er opstået som følge af forsinkelsen.

Ved krav som falder udenfor ovenstående, kan det det være relevant at gå til bookingselskabet. Her er det afgørende, hvorvidt bookingselskabet alene anses som formidler, og dermed ikke er ansvarlig for aftalen, eller er den egentlige aftalepart. I Danmark er der relativt strenge krav til de oplysninger, der skal gives, før et selskab alene anses som formidler. Det er ikke det samme i andre lande. Derfor afhænger det af reglerne i landet, hvor bookingselskabet er etableret, og de konkrete omstændigheder i en aftale, hvorvidt man også kan klage til bookingselskabet. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Suzette d. 23. januar 2018 kl. 21:03

Hej, Flyrejse med SAS booket gennem Flybillet.dk er blevet aflyst af SAS.Aflysningen sker 3 mdr før afrejse. Billetprisen er refunderet men hvordan får jeg refunderet 580,- kr per person bagage pris? SAS fralægger sig alt ansvar da rejsen blev booket gennem flybillet.dk. Flybillet fralægger sig ansvar over tilbage betaling af bagage gebyr. Hvad skal jeg gøre? Flybillet har allerede tilbageholdt et gebyr på 190,- kr per person. Jeg syndes at det er groft at de også tilbageholder bagage gebyret. 580,- per person. Hvad er mine rettigheder? Mvh Suzette

Svar

af Anette d. 01. februar 2018 kl. 00:00

85 %

Krav på at modtage alle pengene 

Hvis flyselskabet aflyser din rejse, har du krav på at modtage alle pengene tilbage. Hvis du har tilkøbt ekstra bagage til din rejse, har du også krav på at modtage dette beløb tilbage

  • Du bør kontakte både SAS og Flybillet.dk skriftligt, da det ikke fremgår klart, hvem der har opkrævet beløbet for bagagen. Hvis det er betalt i forbindelse med bookingen af selve rejsen, er det sandsynligt, at det er Flybillet.dk. Har du tilkøbt det senere, kan det både være hos bookingportalen og flyselskabet.
  • Da du har benyttet en bookingportal, og ikke købt rejsen direkte hos flyselskabet, kan bookingportalen beregne sig et mindre, rimeligt gebyr for deres administration i forbindelse med salg og annullering af billetten. I Danmark har Forbrugerombudsmanden vurderet, at et gebyr på 100 kr. er rimeligt. 
  • Får du ikke bagagegebyret tilbagebetalt, kan du oprette en klage hos Forbruger Europa. 

 

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Hvem skal jeg klage til, hvis jeg har handlet på en bookingportal?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?