Skip navigation

Kan jeg fortryde køb af flybilletter på nettet?

Spørgsmål / Svar

19. juni 2013

Der er ingen fælles EU-regler, som giver ret til at fortryde køb af flybilletter. Tjek derfor aftalebetingelserne inden købet, så du ved, om sælgeren tilbyder fortrydelsesret.

Selvom der ikke er en lovbestemt fortrydelsesret på køb af flybilletter, vil nogle sælgere alligevel give dig ret til at fortryde købet.

Muligheden for at fortryde købet af din flybillet afhænger derfor af, hvad der er aftalt mellem dig og sælgeren. Dette skal fremgå af aftalebetingelserne.

Selvom du ikke har ret til at fortryde købet, kan du være berettiget til at få tilbagebetalt refunderbare skatter og afgifter, hvis du ikke benytter din flybillet.

Læs mere om, hvad du har ret til at få refunderet, hvis du ikke benytter din flybillet.

Tjekliste

  • Undersøg om sælgeren giver dig fortrydelsesret
  • Sørg for at få en aftale om fortrydelsesret på skrift
  • Kontakt sælgeren, så snart du ved, at du ønsker at bruge din aftalte fortrydelsesret
  • Kontakt Forbruger Europa, hvis du ikke kan blive enig med sælgeren
Sidst opdateret: 19. juni 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Henrik Thuesen d. 12. august 2019 kl. 09:58

Jeg har bestilt en pakkerejse gennem Norwegian til Barcelona i starten af oktober 2019. Pakken indeholder fly, hotel og transport mellem lufthavn og hotel. Nu har Norwegian meddelt, at de ikke flyver turen, men denne udføres af DOT. Vi er ikke interesserede i at flyve med DOT. Kan vi kræve fuld refundering af beløbet, som er hævet fra vores konto? Med venlig hilsen Henrik Thuesen

Svar

af Kristina d. 13. august 2019 kl. 11:31

95 %

Fortrydelsesret ved pakkerejser

Du har ved pakkerejser en fortrydelsesret mod et rimeligt gebyr.

Det giver dig ikke nogen yderligere rettigheder, at det er et andet flyselskab, der foretager flyvningen, så længe det er samme afgangstidspunkter. Forbrugerklagenævnet har behandlet problemstillingen før, og forbrugerne fik ikke medhold.

  • I har ikke ret til fuld refusion
  • Afbestillingsgebyret bør fremgå af dine vilkår for pakkerejsen
  • Hvis gebyret ikke fremgår, så forhør dig ad hos Norwegian, inden du træffer en eventuel beslutning om at afbestille

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Jann Wimterfeldtj4 d. 02. juni 2019 kl. 00:12

Jeg har fået forkerte datoer på min flybillet kan jeg ændre disse mod betaling ???

Svar

af Peter d. 03. juni 2019 kl. 11:39

96 %

Ikke fortrydelsesret på flybilletter

Køb af flybilletter er undtaget fra den lovbestemte 14-dages fortrydelsesret, som du almindeligvis har, når du handler på nettet. Dette indebærer også, at du ikke har en lovbestemt ret til at foretage ændringer i din flybillet, hvis du fx har indtastet forkert dato eller navn. Nogle flyselskaber og bookingportaler tillader dog, at du efterfølgende ændrer i billetten, ofte mod et gebyr.

Dette bør du gøre:

  • Kontakt sælgeren af flybilletten og anmod om at ændre flybilletten
  • Hvis sælgeren ikke tilbyder en adgang til at annullere, og du ikke har mulighed for at flyve på den forkert indtastede dato, kan du kræve at få de refundérbare flyskatter- og afgifter tilbagebetalt. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Cecilie Kure d. 02. marts 2019 kl. 14:12

Jeg prøvede at bestille nogle flybilletter gennem flybillet.dk efter flere forsøg hvor den ikke ville godkende min betaling men istedet skrev:”der er opstået en fejl, vi beklager meget! Prøv venligst igen”. Besluttede jeg mig at bestille billetterne direkte gennem Ryanair. Efter lidt tid modtager jeg en mail fra flybillet.dk hvor der står at jeg har bestilt billetter gennem dem, hvilket jeg jo forsøgte men ikke havde held med. Derfor havde jeg pludselig dobbeltbooket. Jeg ringer til dem og forklare situationen, at jeg efter den blev ved med at melde fejl, havde bestilt gennem Ryanair. Jeg fik besked på at min bestilling ikke kunne fortrydes. Men jeg sidder jo med følelsen af at jeg slet ikke har bestilt da det var den melding hjemmesiden gav mig hver gang jeg forsøgte. Er der intet jeg kan gøre?

Svar

af Anette d. 04. marts 2019 kl. 11:53

96 %

Pengene er formentlig tabt

Da du ikke kan fortryde eller annullere køb af flybilletter, er du som udgangspunkt bundet til begge køb.

  • Det er dog sælgers ansvar, hvis de har givet dig andre oplysninger, herunder hvis deres hjemmeside har haft fejl.
  • Det er dog dig, som skal dokumentere, hvilke oplysninger du fik. Det vil derfor være afgørende, om du kan sende en kopi af den fejlmeddelelse du modtog eller et skærmprint af oplysningerne, hvis de alene blev givet på skærmen.
  • Et godt råd i den forbindelse er altid at lave et skærmprint af meddelelserne samt at tage kontakt til den udbyder, hvor der opstår fejl for at få bekræftet, at der ikke er bestilt en rejse, inden du booker på ny.
  • Hvis du har dokumentation for dit krav, kan du oprette en klage over flybillet.dk hos Forbruger Europa. På vores hjemmeside kan du læse mere om, hvordan vi har mulighed for at hjælpe. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Birgitte Brandt d. 15. januar 2019 kl. 21:33

Jeg har booket flybilletter direkte hos Condor, der var 3 dages betalingsfrist. Men allerede 2 dage efter skrev jeg direkte til dem at jeg ønskede at annullerer bestillingen. Jeg var sikker på at bookinger blev annulleret hvis man ikke betalte senest 3 dage og fik udfra at jeg som vi Danmark havde 14 dages fortrydelsesfrist. Jeg bliver rykket for betaling nu trods flere henvendelser om at jeg ønsker at annullerer min booking. Hvad vil I råde mig til at gøre? Hvad kan der ske hvis jeg fortsat ikke betaler?

Svar

af Anette d. 16. januar 2019 kl. 16:04

96 %

Ingen fortrydelsesret på flybilletter

Der findes ikke en fortrydelsesret på køb af flybilletter. Derfor er du som udgangspunkt bundet af købet med mindre noget andet fremgår af det pågældende flyselskabs handelsbetingelser. Det kan eksempelvis være, at et flyselskab tilbyder en ret til at annullere inden for 24 timer som en ekstra service, men det er ikke noget, som de er forpligtet til at tilbyde.

  • Om du har ret til at annullere købet af flybilletterne afhænger derfor af, hvad Condor har oplyst i deres vilkår.
  • Hvis du har bekræftet dit køb, og blot udskudt betalingen, vil du fortsat være forpligtet til at betale for billetterne.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Jørgen Kudsk d. 15. april 2017 kl. 21:10

Er en reservation af en flybillet, købt på nettet bindende, inden billetten er betalt?

Svar

af Anette d. 18. april 2017 kl. 10:52

92 %

Reservationen er som udgangspunkt bindende fra det tidspunkt, hvor du har bekræftet din bestilling

Det afgørende tidspunkt er bekræftelsestidspunktet, med mindre andet fremgår af flyselskabets vilkår. 

  • Oftest er betalingstidspunktet en del af bestillingsproceduren, men den kan i princippet godt ske på et senere tidspunkt. Bekræftelsestidspunktet vil stadig være afgørende.


Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Kan jeg fortryde køb af flybilletter på nettet?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?