Hvis din bagage ikke når frem til dit endelige bestemmelsessted sammen med dig, skal du henvende dig til flyselskabet i lufthavnen eller den handling agent, som håndterer bagagen i lufthavnen, og bede om at få en Property Irregularity Report (PIR). PIR-rapporten er din dokumentation for, at du ikke modtog din bagage rettidigt.
Når bagagen bliver forsinket, kan det blive nødvendigt at købe for eksempel undertøj og rene bluser. Du kan dog ikke købe løs af for eksempel dyre mærkevarer og forvente at få det erstattet af flyselskabet.
Du skal gemme kvitteringerne for dine indkøb og efterfølgende sende dem til flyselskabet og kræve udgifterne dækket. Den maksimale erstatning udgør ca. 10.000 kr., medmindre du har tegnet en særskilt forsikring, for eksempel hos dit forsikringsselskab. Disse regler tager udgangspunkt i problemer med bagage, der er opstået på udrejsen.
Tjekliste
- Meld bagageforsinkelsen til flyselskabet eller handling agenten i lufthavnen og få en PIR Rapport
- Gem kvitteringer for køb af nødvendige indkøb
- Køb kun det mest nødvendige