Skip navigation

Hvad er mine rettigheder, hvis en vare går i stykker inden for reklamationsretten?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Hvis din vare får en fejl, som sælgeren er ansvarlig for, har du mulighed for at få varen repareret eller omleveret, få et afslag i prisen eller måske hæve købet.

Der er fælles EU-regler for, hvad du kan kræve, hvis din vare får en mangel inden for reklamationsperioden.

Der er mulighed for:

  • Reparation
  • Omlevering
  • Afslag i købesummen
  • Ophævelse af købet

Som udgangspunkt har du valget mellem at kræve omlevering eller reparation af varen. Du har dog ikke frit valg, hvis omlevering eller reparation er umulig eller uforholdsmæssig. Hvis manglen ikke er uvæsentlig, kan du hæve købet.

Sælgeren har pligt at afhjælpe manglen inden for rimelig tid. Der er ikke nogen fælles EU-regler eller praksis for, hvor lang tid ”rimelig tid” er, så det vil afhænge af det enkelte EU-lands fortolkning af begrebet.

Hvis fejlen ikke bliver afhjulpet inden rimelig tid, kan du kræve et passende afslag i købesummen eller hæve købet.

Tjekliste

  • Klag altid til sælgeren hurtigst muligt når der viser sig en fejl ved varen
  • Hvis du skal bruge en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din klage
  • Gem reparationssedler fra sælgeren 


Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Marcus Hastrup d. 08. august 2021 kl. 02:15

må jeg selv prøve at reparerer en vare inden jeg returnere den

Spørgsmål

af Jørgen K d. 04. juni 2021 kl. 22:12

Jeg købte en robot græsplæneklipper i xl lørdag og den kørte til onsdag, altså 5 dage. Kontakter dem og den bliver indlevret til reparation da den ikke ville køre på højre hjul. Kunne ikke få den byttet til en anden af samme model, men bliver sendt ind. Er de i deres ret til ikke at udlevere en ny, men at jeg skal vente på reparation

Svar

af Christiane d. 08. juni 2021 kl. 08:05

65 %

Hvis sælger modtager en klage over et produkt inden for de to års reklamationsfrist, har de følgende afhjælpningsmuligheder:

  • reparation
  • omlevering
  • hæve købet (pengene retur)

Det er som udgangspunkt sælger der må vælge hvordan de vil afhjælpe. Man kan derfor ikke afvise reparation eller kræve en anden afhjælpning, hvis det er sælgers første afhjælpningsforsøg. sælger skal behandle klagen inden for rimelig tid, men det må forventes at en reparation vil medføre en periode hvor man ikke har produktet.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Signe d. 21. marts 2020 kl. 23:57

Hej jeg har købt en taske fra en netbutik, som jeg reklamerer over (købt for en lille års tid siden). Netbutikken svarer at de skal i kontakt med forhandleren (mærket) tasken er fra og har nu ventet i en måned på svar og netbutikken skriver, at de har rykket fra forhandleren. Er det lovligt at de ikke selv kan håndtere reklamationen, og den skal gennem forhandleren (mærket) først? Og er en måned rimelig tid? Uden noget svar eller opdatering?

Svar

af Christel d. 23. marts 2020 kl. 10:06

82 %

Sælgeren kan ikke afvise din reklamation alene af den årsag, at de ikke kan komme i kontakt med producenten. En måned kan være rimelig tid afhængigt af, hvor kompliceret reklamationen er. 

Er der tale om en sælger fra et andet EU-land, Norge, Island eller UK, så kan du klage til Forbruger Europa. Er der tale om en sælger fra Danmark, så kan du klage til Center for Klageløsning / Forbrugerklagenævnet.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Katrine d. 06. februar 2020 kl. 09:45

Hvis man sender en defekt vare retur til en netbutik med ønsket om ombytning og netbutikken ikke har mulighed for at ombytte og derfor giver pengene retur, er det så tilladt udelukkende at ville refundere til den konto, varen er betalt fra? I tilfælde af, at det f.eks. er en gave, man returnerer pga. fejl, så er det gavegiveren, der modtager pengene retur og ikke ejeren af varen.

Svar

af Christel d. 06. februar 2020 kl. 14:31

0 %

Efter dansk ret har du som gavemodtager samme rettigheder som køberen ville have. Det betyder, at hvis køberen har ret til at få købesummen retur, så har du det, og sælgeren kan ikke ved reklamation nægte at udbetale pengene til dig, såfremt du har kvitteringen eller lignende, som dokumenterer, at du har overtaget køberettighederne. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Heidi d. 04. februar 2020 kl. 18:32

Jeg har købt nogle sofaer, som jeg senere fik ombyttet da benet gik i stykker efter kort tid. Jeg har nu IGEN problemer med den samme sofa som jeg fik ombyttet er og derfor yderst utilfreds med varen. Men varehuset nægter at give penge retur, og kan kun tilbyde de samme sofaer eller andre sofaer til prisen. Men har bare ikke gode oplevelser med deres vare. Hvad er mine rettigheder ?

Svar

af Kristina d. 05. februar 2020 kl. 14:28

71 %

Du kan have ret til at hæve købet, hvis samme fejl gentager sig

Hvis det er samme problem med benene på sofaen igen, så kan du måske have ret til at hæve købet på nuværende tidspunkt. Det er dog altid en konkret vurdering, om du har ret til at hæve købet.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Mads d. 29. januar 2020 kl. 18:56

Hej. Jeg har købt en smartphone, hvor der kom en flænge i skærmen efter to uger, uden at telefonen havde fået skød eller lignende. Jeg forstår dog ikke, hvordan skaden har kunnet ske, hvis der ikke er tale om en produktionsfejl, men uanset siger sælger, at reklamationen ikke gælder skærme. Er dette korrekt? Mvh Mads.

Svar

af Kristina d. 31. januar 2020 kl. 13:22

0 %

Smartphoneskærme er ikke automatisk undtaget reklamationsretten

En sælger kan ikke generelt tage forbehold for skærme i telefonener. Det er rigtigt nok, at flænger i skærmen oftest skyldes forbrugeren selv, men den kan også i nogle tilfælde være opstået på grund af produktionsfejl, og dermed være en mangel.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Heidi d. 12. december 2019 kl. 23:06

Jeg har bestilt en flaske gin online ved et dansk supermarked. Da jeg modtager den med posten er den desværre utæt og jeg følger som anført en online reklamation og vedhæfter billeder. Der er nu gået 2 uger siden jeg indsendte reklamationen og der er ikke blevet reageret endnu. Jeg skrev så til firmaet over Facebook om de havde fået min reklamation . Det havde de, men de havde ekstra travlt pga. Black friday, og at de behandlede reklamationerne i den rækkefølge de kom ind. Spørgsmålet er, om der er grænser for hvor længe firmaer må vente med at reagere på en reklamation? 2 uger er i min optik længe. Og hvordan er jeg stillet? Kan jeg blot håbe på mirakler så jeg kan nå at få dem ombyttet/penge retur inden jul? På forhånd tak.

Svar

af Christel d. 16. december 2019 kl. 09:59

77 %

Sælgeren skal omlevere, reparere eller give dig pengene tilbage inden for rimelig tid. Efter købeloven fremgår det, at der skal tages hensyn til genstandens art, manglens beskaffenhed og køberens behov for genstanden. Der er ikke noget praksis vedr. køb af alkoholiske drikkevarer, så kan jeg ikke give et eksakt antal dage, men jeg kan se, at praksis fra Forbrugerklagenævnet generelt lægger op til, at inden for en måned er inden for rimelig tid. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Eugen Gesler Durig d. 28. august 2018 kl. 16:39

Hej, Jeg har reklameret over en duffel bag, som er gået i stykker ved lynlåsen. Tasken er blevet sendt til reperation. Jeg har nu fået en tilbagemelling om, at den er blevet krediteret. Dog kan de ikke skaffe en tilsvarende taske og jeg får at vide at jeg kan finde et andet produkt til samme værdi. Hvad er mine rettigheder her? * Kan jeg få pengene retur? * Har jeg krav på et tilsvarende produkt? I butikken har de tasker som ligner min, også kvalitetsmæssigt. Men de koster ca 1.000,- mere da jeg købe min på tilbud.

Svar

af Christiane d. 30. august 2018 kl. 00:00

79 %

Du kan ikke få mere tilbage end du har betalt 

 

Hvis sælger ikke har mulighed for at udbedre en fejl på en vare eller sørge for omlevering, har du ret til at hæve købet. Det betyder, at du har ret til at få de penge tilbage du har betalt. Du oplyser, at sælger har tilbudt dig at købe en anden vare til samme pris. Du har ikke ret til at købe tasken der minder om din uden selv at betale de ekstra 1000kr. Hvis sælger havde haft den samme taske som du købte, havde du haft ret til at få denne selvom den ikke var på tilbud mere.     

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Hvad er mine rettigheder, hvis en vare går i stykker inden for reklamationsretten?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

KUNNE DU BRUGE SIDEN?