Hvem skal betale fragt, når en vare skal repareres inden for reklamationsfristen?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Det er sælgeren, der skal sørge for transporten, hvis varen hvis skal repareres inden for reklamationsfristen.

Hvis varen skal repareres for en fejl, som sælgeren er ansvarlig for, skal sælgeren betale alle de udgifter, der er forbundet med reparationen – også fragtudgiften.

Har du selv lagt ud for fragten, har du krav på at få dine forsendelsesomkostninger refunderet af sælgeren.

Tjekliste

  • Gem kvittering for forsendelsesudgifter for returnering af varen til sælgeren
  • Send varen retur til sælgeren med en kvittering fra posthuset
Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af carsten courchaine d. 28. september 2018 kl. 09:18

Kan man kræve at firmaet også betaler for indkøb af papkasse og tape ved returnering af en varer der er over 1 år gammel og man derfor ikke længere har original emballagen?

Svar

af Anette d. 01. oktober 2018 kl. 00:00

86 %

Ret til vederlagsfri afhjælpning

Du har ret til vederlagsfri afhjælpning inden for 2 år efter leveringen af en vare, hvis den viser sig at være mangelfuld.

  • Når der er gået mere end 6 måneder efter leveringen, er det dig, der skal bevise, at der er tale om en mangel, som sælgeren er ansvarlig for.
  • Hvis du kan bevise det, kan du kræve, at sælger betaler rimelige omkostninger i forbindelse med forsendelsen.
  • Kan du ikke bevise, at sælger er ansvarlig for manglen, er det dig selv, som skal betale omkostningerne.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Alexander d. 05. oktober 2017 kl. 09:52

Jeg har købt en brugt bil fra 2014 i september 2017. Nu kan den ikke starte pga. elektronik- og motorfejl. Jeg har ikke vejhjælp. Er det ikke bilforhandleren, der er ansvarlig for at betale fragten til værkstedet siden jeg ikke uden besvær kan fragte den selv?

Spørgsmål

af Bjarke d. 18. januar 2017 kl. 14:28

I et køb fra en Engelsk forhandler via eBay.co.uk får jeg tilsendt et elektronisk produkt med et defekt relæ. Forhandleren tilbyder at sende mig et nyt relæ som jeg selv kan skifte. Men har krævet at jeg skulle betale £15 for forsendelse. Jeg henviste til den engelske udgave af jeres hjemmeside, men de siger at jeg har accepteret betingelserne da jeg krydsede ja i en boks ved købet. (nej jeg læste ikke betingelserne dengang). Kan de på den måde fraskrive sig udgiften?

Svar

af Anette d. 23. januar 2017 kl. 15:19

95 %

Sælger skal betale for transporten

Hvis der er fejl ved en vare inden for reklamationsfristen og sælger har tilbudt at ombytte varen, er det sælger, som skal betale for transporten

  • Det gælder både transporten tilbage til sælger af varen med fejl, og af den ombyttede vare fra sælger til dig
  • Du kan godt blive bedt om at skulle lægge ud for transporten tilbage til sælger. Sker dette, skal du gemme kvitteringer for forsendelsen og sende en kopi til sælger og kræve tilbagebetaling
  • Du kan ikke fraskrive dig retten i aftalebetingelserne. Det følger af et EU-direktiv, at afhjælpningen skal være gratis for dig som forbruger

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Hans d. 19. december 2016 kl. 12:59

Hej En harddisk købt af Western Digital via deres europæiske online store i Irland er gået istykker indenfor den garantiperiode på 3 år, de giver. Der er generel praksis for at give garanti på harddiske, der ligger ud over de 24 mnd reklamationsret. Hvem skal afholde porto til at sende den til reparation hos dem? Porto vil, hvis det er køber, der skal afholde denne, løbe op i flere hundrede kroner og overstige diskens værdi. Mvh Hans

Svar

af Christel d. 21. december 2016 kl. 10:38

94 %

Vilkår for garanti

Garantier er - modsat reklamationer - ikke lovbestemt, men afhænger kun af selve garantiteksten.

  • Du skal derfor læse garantiteksten grundigt i gennem
  • Står der ikke noget om forsendelsesomkostninger, så er det formentlig dig, der skal afholde dem
  • Garantier er en ekstra service, som producenten eller sælgeren tilbyder, og den dækker derfor ikke mere end, hvad der fremgår af vilkårene for garantien

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Jens bald d. 16. oktober 2015 kl. 08:33

Hej Jeg købte nogen stole via nettet fra et firma i England. De anviser så et transportfirma som de samarbejder med men hvor jeg skulle betale separat for transport. Ved modtagelsen er stolene 5 cm for lave. De erkender fejlen og accepterer at jeg ikke vil vente på en ny leverance. Derefter arrangerer de transport tilbage til firmaet. Men nu vil de kun betale varens pris tilbage og ikke de udgifter jeg havde med den første transport. Jeg mener ikke det kan være rigtigt men da det er et engelsk firma har jeg brug for noget jeg kan henvise til når jeg skriver til dem igen Mvh Jens

Svar

af Peter d. 16. oktober 2015 kl. 11:41

96 %

Betaling af fragt ved mangel eller fortrydelse

Om det er dig eller sælgeren, som skal betale for fragtomkostningerne, kommer an på, om du bruger din 14 dages fortrydelsesret eller klager over en mangel ved varen.

Ved mangler
Hvis du ved købet blev oplyst, at stolene var 5 cm højere end de stole, du fik leveret, så er der tale om en mangel.

  • Ved en mangel kan du som udgangspunkt kræve, at sælgeren reparerer produktet eller tager produktet tilbage og leverer et nyt. Ved væsentlige mangler kan du i stedet kræve at få dine penge refunderet.
  • Det er sælgeren, som betaler for fragtomkostninger, hvis du gør brug af mangelbeføjelser.
  • Læs mere om reklamationsret ved fejl og mangler. Er der en mangel ved din vare, kan du klage til Forbruger Europa, hvis det ikke er muligt at finde en løsning med sælger.

Ved fortrydelse
Du har 14 dages fortrydelsesret ved fjernsalg fx køb over internettet eller telefonsalg.

  • Du kan gøre brug af fortrydelsesretten, selvom det købte produkt ikke lider af en mangel.
  • Det er dig, som betaler for fragtomkostninger, når du gør brug af fortrydelsesretten.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Hvem skal betale fragt, når en vare skal repareres inden for reklamationsfristen?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?