Skip navigation

Brexit FAQ

Spørgsmål / Svar

14. december 2018

En stor del af de forbrugerbeskyttende regler reguleres i EU. På nogle områder er der minimumskrav til medlemslandene, på andre gælder præcis de samme regler for alle.

Mange af EU’s forbrugerpolitiske regler er direktiver. Når der vedtages et direktiv i EU, skal det implementeres i medlemslandenes egen lovgivning inden for to år. Der er omkring 90 direktiver som omhandler forbrugerbeskyttelse.

Derfor er en stor del af reglerne, som kommer til at gælde i Storbritannien umiddelbart efter, de forlader EU, i praksis de samme som dem, EU-landene følger.

Det vil dog fremadrettet være op til det britiske parlament at beslutte, hvilken forbrugerpolitik og forbrugerbeskyttelse, de vil have. Derfor kan det få indflydelse på dine rettigheder som forbruger, når Storbritannien snart træder ud af EU.

Få svar på, hvordan dine forbrugerrettigheder påvirkes af Brexit

  • Flyrejser: Kan du få kompensation, hvis dit fly til eller fra Storbritannien bliver forsinket eller aflyst?
  • Køb af varer: Hvad sker der med din reklamations- og fortrydelsesret, hvis du køber varer fra britiske butikker?
  • Klagemuligheder: Hvem skal du klage til, hvis det går galt?

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Tina Nielsen d. 03. april 2019 kl. 17:55

Vi har bestilt en returbillet til New York med mellemlanding i London d. 13 april vi skal flyve med British Airways og har kun en time til at skifte fly i London, skal vi forvente længere køer og mere kaos pga Brexit som sker dagen før? Eller er der andet vi skal være opmærksomme på?

Svar

af Anette d. 04. april 2019 kl. 12:04

0 %

Fortsat uvist med Brexit

Da det fortsat ikke vides, om Storbritannien forlader EU med eller uden udtrædelsesaftale, er det svært at sige præcist, hvad der vil komme til at ske, herunder også om der opstår kaos i lufthavnene.

Der, hvor de største ændringer nok kan komme til at ske, vil være i forhold til jeres passagerrettigheder på rejsen videre fra London til New York og på hele hjemrejsen, da I så vil rejse med et flyselskab, som ikke længere er et EU-selskab. Dog oplyser de britiske luftfartsmyndigheder, at britiske selskaber fortsat vil være underlagt reglerne. Hvis dette holder stik, vil jeres rettigheder både på udrejsen og på hjemrejsen være de samme som i dag.

På grund af usikkerheden om indholdet af en eventuel udtrædelsesaftale, kan Forbruger Europa ikke være sikre på, om vi fortsat vil kunne hjælpe med klager over britiske selskaber, men du er velkommen til at kontakte os om det igen senere, hvis der skulle opstå problemer.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Evelyn Wendt d. 01. april 2019 kl. 20:34

Vi har booket en rejse med til USA med Finnair. Vi skal mellemlande i London både på ud og hjemrejse. Finnair vælger at bruge British Airways fly. Når vi tager af sted er Storbritannien stadig medlem af EU, men måske ikke ved hjemrejsen d. 26. April 2019. Hvad betyder det for os - både mht rettigheder ved evt aflysninger og i det hele taget?

Svar

af Peter d. 04. april 2019 kl. 11:57

100 %

Storbritannien vil muligvis opretholde reglerne vedrørende flyaflysning- og forsinkelse 

De nuværende regler vedrørende aflysning og forsinkelse af fly bygger på EU-forordning 261/2004 om flypassagerers rettigheder. Ved udrejsen gælder disse EU regler for jeres flyrejse. Det vil være en anden situation ved hjemrejsen. Hvis Storbritannien forlader EU uden en udtrædelsesaftale (no deal-brexit), vil de anses som et tredjeland og dermed som udgangspunkt ikke være omfattet af regler fra EU. 

Britisk lov omfatter imidlertid regler svarende til EU´s flypassagerrettigheder. Den britiske luftfartsmyndighed, Civil Aviation Authority, har også meldt ud, at britiske flyselskaber, som flyver ind i EU, fortsat vil være omfattet af regler, der svarer til EU´s. Hvis det bliver situationen, vil du altså fortsat have de samme rettigheder, hvis dit fly aflyses eller forsinkes.

  • Du kan læse mere om dine rettigheder ved aflysning her.
  • Du kan læse mere om dine rettigheder ved forsinkelse her
  • Vær opmærksom på, at i tilfælde af et no-deal brexit, vil du som udgangspunkt ikke kunne oprette klage over britiske virksomheder hos Forbruger Europa. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Michaela Kristensen d. 31. marts 2019 kl. 16:40

Hvis jeg allerede har en flybillet til England d. 18/4 og de efterlader EU d. 12/4, kan jeg så stadig rejse til England eller er det ikke muligt?

Svar

af Anette d. 01. april 2019 kl. 14:12

100 %

Stadig muligt at rejse til og fra England efter Brexit

Dine rettigheder og klagemuligheder som flypassager kan dog ændre sig, hvis der fx sker aflysning og forsinkelser på rejsen. Din udrejse fra Danmark vil ikke blive berørt, da du rejser ud af et EU-land. I Storbritannien har EU-borgere alligevel også hidtil skulle gennem en paskontrol. 

Dine rettigheder hjemrejse kan ændre sig, hvis du flyver med et britisk selskab. Flyver du med et andet EU-selskab fra England til Danmark, har du samme rettigheder som i dag. 

De danske luftfartsmyndigheder kan hjælpe dig i begge situationer, men Forbruger Europa vil ikke længere kunne hjælpe, hvis briterne forlader EU uden en aftale. Du er dog velkommen til at kontakte os igen, hvis der opstår problemer under rejsen, da intet er faldet på plads i forhold til Brexit endnu. Kommer der en aftale, så har vi måske fortsat mulighed for at hjælpe. 

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Brexit FAQ

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?