Brexit FAQ

Spørgsmål / Svar

14. december 2018

En stor del af de forbrugerbeskyttende regler reguleres i EU. På nogle områder er der minimumskrav til medlemslandene, på andre gælder præcis de samme regler for alle.

Mange af EU’s forbrugerpolitiske regler er direktiver. Når der vedtages et direktiv i EU, skal det implementeres i medlemslandenes egen lovgivning inden for to år. Der er omkring 90 direktiver som omhandler forbrugerbeskyttelse.

Derfor er en stor del af reglerne, som kommer til at gælde i Storbritannien umiddelbart efter, de forlader EU, i praksis de samme som dem, EU-landene følger.

Det vil dog fremadrettet være op til det britiske parlament at beslutte, hvilken forbrugerpolitik og forbrugerbeskyttelse, de vil have. Derfor kan det få indflydelse på dine rettigheder som forbruger, når Storbritannien snart træder ud af EU.

Få svar på, hvordan dine forbrugerrettigheder påvirkes af Brexit

  • Flyrejser: Kan du få kompensation, hvis dit fly til eller fra Storbritannien bliver forsinket eller aflyst?
  • Køb af varer: Hvad sker der med din reklamations- og fortrydelsesret, hvis du køber varer fra britiske butikker?
  • Klagemuligheder: Hvem skal du klage til, hvis det går galt?

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Brexit FAQ

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?