Skip navigation

Er der fælles EU-regler for billeje?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Der er ikke fælles regler i EU for leje af biler. Det er det enkelte lands love, som gælder for lejeaftalen.

Reglerne i det land, hvor du lejer bilen, gælder for din billeje. Inden du underskriver en kontrakt, bør du derfor læse den grundigt og spørge udlejeren, hvis der er noget, du ikke forstår. Måske indeholder kontrakten krav, som ikke passer til dit behov fx alder for føreren.

Dertil kan du kigge efter, hvordan lejen beregnes. Udover selve billejeprisen kan der være udgifter for ekstra udstyr, fx til autostol og trækkrog på bilen. Der kan også komme ekstra udgifter til, hvis du vil leje bilen på et sted og aflevere den på en anden adresse. Ligesom der kan være vilkår for at krydse grænser i den lejede bil.

Tjek hvilken slags brændstof bilen kører med og undersøg, hvad det hedder i det land, du skal køre i. Sørg for at få et telefonnummer til biludlejningsfirmaet, så du altid kan kontakte udlejer, hvis der skulle ske noget med bilen under lejeperioden.

Find ud af hvilke forsikringer, der gælder for billejen. Ansvarsforsikring er obligatorisk, men det er ikke sikkert, at den dækker det samme som en forsikring i Danmark. Det kan også være, at du på visse områder allerede er dækket gennem din rejseforsikring eller kreditkort.

Tjekliste

  • Underskriv kun lejeaftaler, du forstår indholdet af
  • Tjek hvilken type brændstof bilen bruger, og hvad det hedder i det land, du skal køre i
  • Få telefonnummeret til biludlejningsfirmaet, hvis du skulle få behov for at kontakte dem
  • Undersøg hvordan du allerede er dækket, fx gennem rejseforsikring eller kreditkort, så du ikke tegner unødige forsikringer
Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Nicolai Stæhr d. 07. februar 2018 kl. 13:52

Kan eksempelvis udlejningsfirmaet Holidayautos baseret i Irland, hæve prisen for billejen, når jeg taster DK ind som bopæls land i forhold til UK? Prisen bliver næsten 3 gange højere, når jeg når til adresseoplysninger, på bookingsiden. Jeg har dokumentation i form af screenshots.Vi har netop prøvet at blive afvist i Budget, med en booking fra Holidayautos, med et dansk kørekort og en booking booket via Spansk IP adresse. Må de diskriminere EU borgere på baggrund af bopælsland? Hvordan skal vi foholde os, da vi ønsker at booke en bil i vores sommerferie, via Holidayautos.com

Svar

af Anette d. 08. februar 2018 kl. 00:00

100 %

Ikke tilladt at diskriminere på baggrund af nationalitet eller bopæl

Det er ikke tilladt at diskriminere på baggrund af nationalitet eller bopæl inden for EU. Men der kan være andre grunde til at priserne er forskellige i det konkrete tilfælde.

  • Med de nuværende regler kan virksomhederne godt have forskellige priser baseret på en række objektive kriterier. Det kan eksempelvis være forskelle i markedsvilkår, såsom forskellige ferieperioder i medlemsstaterne, manglende intellektuelle ejendomsrettigheder i et eller flere lande eller faktiske meromkostninger på grund af forskelle i afstanden.
  • Billeje er et område, hvor ydelsen leveres på stedet uafhængigt af, om lejer kommer fra Danmark eller Spanien eller et andet land. Og den forskelsbehandling, som i dag kan være svær at gennemskue for forbrugeren på dette område, skulle i fremtiden blive forhindret, da der træder nogle nye regler i kraft om forbud mod geo-blocking omkring årsskiftet og de vil kunne ændre scenariet fremefter. Du kan se mere om det her.
  • Med den dokumentation du har sikret dig, kan du kontakte portalen og spørge efter begrundelsen. 
  • Du kan også overveje at gå udenom online bookingportalerne og leje direkte hos en biludlejer. Online portalerne giver måske nogle gode tilbud, men de kan også være med til at gøre det sværere at klage, dels fordi der kan gælde andre regler i det land, de er hjemmehørende i, dels fordi du kan risikere at blive kastebold mellem online platform og biludlejer, hvis der opstår problemer.
  • Hvis de ikke giver dig et tilfredsstillende svar, kan du prøve at oprette en klage hos Forbruger Europa.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af christoffer d. 17. august 2017 kl. 09:00

hej. Jeg har lejet en bil i UK og har fået trukket to beløb fra min konto £ 634,43 og £ 154. Min underskrevne rental agreement har en total charge på £ 634,43 (inkl GPS, forbedret forsikring osv.). Firmaet, som jeg har en lang korrespondance med, kan pt. ikke forklare, hvad transaktionen på £ 154 dækker. De er kommet med lidt forskellige forklaringer, og pt undersøger de sagen igen. Spørgsmål 1: er det i sidste ende ikke lige gyldigt, hvad de når frem til, når jeg har en underskreven aftale på £ 634,43? Spørgsmål 2: hvordan ser mine muligheder ud for at få de £ 154 igen?

Svar

af Anette d. kl.

100 %

Underskriften på kontrakten er afgørende

Din underskrift på kontrakten, godkender det beløb, som biludlejer må hæve. Derfor er det altid vigtigt at tjekke beløbene efter på konktakten, inden man sætter sin underskrift.

  • Udover beløbet på kontrakten kan udlejer godt tilbageholde et beløb af dit depositum, hvis du ikke har overholdt betingelser i kontrakten eller hvis du har forårsaget skade på bilen. I de tilfælde skal biludlejer selvfølgelig dokumentere de ekstra krav overfor dig. 
  • Kan udlejer ikke dokumentere, hvad beløbet dækker, skal de tilbageføre pengene til dig. 
  • Modtager du ikke pengene fra biludlejer, kan der være en mulighed for, at din bank kan hjælpe med tilbageførsel. Dette kræver, at beløbet er trukket fra dit kreditkort. Du skal kontakte din bank hurtigst muligt efter, at biludlejer har tilkendegivet, at de ikke vil give dig pengene tilbage. Hvis du allerede har ventet et stykke tid, kan du overveje at kontakte banken skriftligt allerede nu, da bankens frister er korte.
  • Hvis dette ikke løser sagen, kan du oprette en klage hos Forbruger Europa, da biludlejer er hjemmehørende i Storbritannien. 

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Er der fælles EU-regler for billeje?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?