Online klageportal til forbrugere

Artikel -


Du kan nemt og gratis klage over en vare og tjeneste, du har købt på nettet i et andet EU-land. Klageportalen ODR (Online Dispute Resolution) gør det overskueligt for forbrugere og virksomheder at løse uenigheder ved de europæiske klageinstanser.

Klageportalen er en hjælp til dig, der vil klage over en vare eller tjeneste, du har købt på nettet af en sælger i et andet EU-land. Du kan oprette en klage på dit eget sprog. Klageportalen oversætter klagen maskinelt til sælgerens sprog, og sender sagen videre til den relevante klageinstans.

Det er gratis for dig at bruge klageportalen. Forbrugere og virksomheder får dermed en nem, hurtig og billig adgang til at løse uenigheder uden at gå i retten.

Sådan fungerer portalen

For at oprette en klage på portalen, skal du kende virksomhedens e-mailadresse. Du opretter en klage på portalen ved at klikke på linket til portalen. Alle europæiske virksomheder, der sælger til forbrugere via nettet skal linke til klageportalen ifølge EU-regler.

Se grafik: Sådan fungerer klageportalen

Når virksomheden modtager din klage via portalen, så kan virksomheden foreslå, hvilken relevant klageinstans, der kan behandle klagen. Klageportalen er forbundet med alle europæiske klageinstanser, de enkelte EU-lande har indgivet til Europa-Kommissionen, som opfylder kravene i EU-lovgivningen.

Hvis du accepterer den foreslåede klageinstans, så bliver din klage automatisk videresendt til klageinstansen, der vil behandle sagen.

Hvis du og virksomheden ikke kan blive enige om valget af klageinstans, så bliver sagen ikke sendt videre fra portalen. Du vil automatisk få besked herom, og du kan vælge at trykke på en hjælp-knap. Kun i det tilfælde, at du aktiverer hjælpefunktionen vil Forbruger Europa blive inddraget og kan vejlede dig i at komme videre med din klage.

Du kan ikke bruge portalen til alle klager

  • Du skal have en e-mailadresse til virksomheden, ellers kan du ikke oprette en klage på portalen
  • Hvis du har handlet med en virksomhed, der er etableret i Danmark, så skal du ikke bruge portalen, men rette henvendelse direkte til den relevante danske klageinstans
  • Du kan ikke gøre brug af portalen, hvis du har handlet i en fysisk butik. Portalen håndterer udelukkende klager over nethandler

Brug for hjælp?

Er du i tvivl om, hvordan du bruger klageportalen, er Forbruger Europa det rette sted at henvende sig.

Sidst opdateret: 06. oktober 2016

Kunne du bruge siden?