Gå til resume Gå til indhold

Styrket indsats mod fælder på nettet

Nyhed

Vildledning på nettet er et voksende problem – også på tværs af landegrænserne. Forbrugerombudsmanden og Forbruger Europa har taget initiativ til, at repræsentanter fra 26 lande mødes for at styrke samarbejdet om at stoppe de virksomheder, der bevidst vildleder forbrugere.
Gå til indhold
Fælder på nettet er et stort problem – både i Danmark og i Europa. Forbrugerombudsmanden og Forbruger Europa har inviteret deres søstermyndigheder i 26 europæiske lande til at mødes med henblik på at styrke det internationale samarbejde på området.

Abonnementsfælder er en særlig form for vildledning på nettet. Abonnementsfælderne findes typisk på de sociale medier. Annoncører lokker med enestående tilbud eller gratis prøvepakker, og de misbruger gerne kendte virksomhedsnavne og produkter i forsøget på at få forbrugeren til at afgive sine kortoplysninger.

Forbrugerombudsmanden har modtaget næsten 700 klager over abonnementsfælder de seneste to år – og erfaringer fra andre lande indikerer, at det kun er ganske få af dem, som går i fælden, der klager til myndighederne. Forbrugerombudsmanden har behandlet alle klager fra forbrugere og har politianmeldt flere virksomheder for brug af abonnementsfælder.

I samme periode har Forbruger Europa modtaget 266 klager mod danske virksomheder over uønskede prøvepakker og abonnementsfælder. Klagerne udgør en betydelig andel af de klagesager, som Forbruger Europa har haft om danske virksomheder.

De godt 60 deltagere på workshoppen vil bl.a. drøfte nye løsninger for effektivt at kunne efterforske lovovertrædelser og håndhæve lovgivningen på tværs af landegrænser. Forebyggelsen af fælder på nettet vil også blive nytænkt, for eksempel via dialog med andre aktører, såsom banker, inkassovirksomheder og de medier, hvor virksomhederne annoncerer.

Workshoppen afholdes af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Forbrugerombudsmanden og Forbruger Europa. 

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

"Abonnementsfælder er et alvorligt problem, og vi kan se, at de store sager foregår på tværs af landegrænserne. Der er mange penge involveret, og forbrugerne risikerer at miste tilliden til nethandel. Det er hverken forbrugerne eller de reelle erhvervsdrivende tjent med. Jeg håber, at vi med en fælles europæisk indsats kan bekæmpe problemet."

Leder af det danske Forbruger Europa kontor, Lars Arent, siger:

"Forbruger Europa netværket er nogle af de første, der bliver gjort opmærksom på problemer via henvendelser fra forbrugerne. Den viden vil vi gerne dele med andre myndigheder, så de mere effektivt kan efterforske og stoppe dem, der står bag. Samtidig skal vi bruge den viden til hurtigere at advare forbrugerne, så de undgår at falde i fælden. Derfor er samarbejdet med EU´s håndhævelsesmyndigheder, som den danske Forbrugerombudsmand, meget vigtigt."

Kontaktinformation

For yderligere information kontakt journalist Stine Sofie Mathisen på telefon 41 71 52 63 eller stma@forbrugereuropa.dk


Sidst opdateret:   4. april 2017
 
 
  • Udskriv Udskriv
  • Tip en ven Tip en ven
  • Del Del