Gå til resume Gå til indhold

Flere forbrugere får hjælp til at klage i udlandet

Nyhed

Antallet af danskere, der søgte råd og vejledning om deres forbrugerrettigheder hos Forbruger Europa, er fordoblet på et år. Flere fik også hjælp til at føre konkrete klagesager over grænserne.
Gå til indhold
Danske forbrugere benytter i stigende grad nettet, når de skal købe tøj, booke rejser eller leje bil i udlandet.  Den stigende interesse for at handle digitalt på tværs af grænser betyder også, at flere og flere søger viden om deres rettigheder som forbruger i udlandet.

Alene fra 2015 til 2016 fik Forbruger Europa 119 % flere henvendelser på telefon, chat og mail. Danskerne stillede oftest spørgsmål om flyrejser, billeje, køb af elektronik og sportsudstyr samt ferier og kulturelle oplevelser. Mange søgte også svar på hjemmesiden, hvor antallet af besøg i samme periode steg med 60 % fra 41.270 til 66.376 besøgende.

"Vi oplever, at danskerne efterspørger mere viden og hjælp i takt med, at de nethandler mere over grænser. Samtidig er vores hotline mere tilgængelig, da det nu er muligt både at chatte, maile ringe og skrive spørgsmål til os på vores hjemmeside," siger leder af det danske Forbruger Europa kontor, Lars Arent.

Hvem klager vi over?

Udover at besvare henvendelser i hotlinen, så hjælper Forbruger Europa netværket også forbrugere med konkrete klager mod erhvervsdrivende i andre EU-lande, Island og Norge. I 2016 modtog vi 942 klagesager, hvilket er 21 % flere end året før. Heraf var 687 af klagerne fra danske forbrugere over udenlandske firmaer, hvilket er 48 % flere end i 2015.

Også i 2016 var flyrejser det største klageområde med 318 klager. Vi modtog næstflest klager over prøvepakker og skjulte abonnementer med 143 klager. Herefter er de største klageområder; billeje med 65 klager, ferieindkvartering med 40 klager og beklædning med 37 klager.
 
Læs mere: Forbruger Europas klagestatistik for 2016 (pdf)          

Hvad er Forbruger Europa?

Forbruger Europa er et europæisk netværk, der vejleder forbrugere om deres rettigheder og hjælper, hvis der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land. Der er et Forbruger Europa kontor i hvert EU-land samt Norge og Island. Forbruger Europa i Danmark er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Pressekontakt

For yderligere information kontakt Stine Sofie Mathisen på telefon 41 71 52 63 eller mail stma@forbrugereuropa.dk

Sidst opdateret:   30. januar 2017
 
 
  • Udskriv Udskriv
  • Tip en ven Tip en ven
  • Del Del