Gå til resume Gå til indhold

Undgå overraskelser ved feriebooking på nettet

Nyhed

Sommerferien nærmer sig. Flere og flere forbrugere bestiller deres ferie via nettet. Forbruger Europa netværket lancerer derfor rapporten "Feriebooking på nettet: Er startprisen den endelige pris?"
Gå til indhold
Et tilsyneladende godt tilbud er ingen garanti for en god pris i sidste ende! En rapport fra Forbruger Europa netværket sætter fokus på overraskelser ved booking af ferie og flyrejser på nettet. Rapporten konkluderer, at der jævnligt er forskel på den pris, der bliver oplyst under reservation og den endelige pris. Prisforskellene ses især ved booking af flyrejser, og de skyldes oftest:
  • Administrationsgebyrer
  • Kreditkortgebyrer
  • Gebyrer for indtjekning af passagerer
I 2015 drejede 19 % af forbrugernes henvendelser til Forbruger Europa netværket sig om emnet ferie.
 
Læs rapporten (på engelsk):
"Feriebooking på nettet: Er startprisen den endelige pris?"

Tips til forbrugere

  • Vær omhyggelig, når du booker online
  • Priser skal angives inklusive alle gebyrer
  • Tjek om (u)nødvendige tillægsydelser er medregnet prisen
  • Tjek om bokse er afkrydsede på forhånd, fx fleksibel billet eller tillægsydelser. Forhåndsafkrydsede bokse er ikke tilladt i EU
  • Kreditkortgebyr er tilladt
  • Dobbelttjek bestillingen inden du godkender
  • Tjek rejsedokumenterne i din e-mail

Tips til sælgere

  • Lav et overskueligt bookingforløb med en gennemskuelig totalpris
  • Giv hurtig og hjælpsom kundeservice
  • Tilfredse kunder deler deres positive oplevelser på nettet

Flere gode råd til sælgere og forbrugere (på engelsk):
Feriebooking på nettet - Tjeklister

Yderligere information

Udover Forbruger Europa netværkets rapport om feriebestilling gennemførte Europa-Kommissionen og EU's forbrugerbeskyttelsesmyndigheder i oktober 2016 en koordineret screening af 352 prissammenlignings- og bookingportaler i EU og lancerede en pressemeddelelse den 7. april 2017. En opdatering vil ske i juni 2017 om uregelmæssigheder, der er blevet rettet op på.

Om Forbruger Europa

Forbruger Europa er et europæisk netværk, der vejleder forbrugere om deres rettigheder og hjælper, hvis der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land. Der er et Forbruger Europa kontor i hvert EU-land samt Norge og Island. Forbruger Europa i Danmark er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Pressekontakt

For yderligere information kontakt journalist Stine Sofie Mathisen telefon 41 71 52 63.

Sidst opdateret:   18. maj 2017
 
 
  • Udskriv Udskriv
  • Tip en ven Tip en ven
  • Del Del