Gå til resume Gå til indhold

ODR: Ny europæisk klageportal til forbrugere

Nyhed

Alle europæiske og danske netbutikker skal linke til en fælles europæisk klageportal ODR (Online Dispute Resolution). Den nye klageportal vil give forbrugere og virksomheder en nem, hurtig og billig adgang til at løse deres uenigheder uden at gå i retten.
Gå til indhold

Hvad er ODR-platformen?

ODR står for Online Dispute Resolution. ODR-platformen er en europæisk klageportal, som forbrugere kan anvende til at klage direkte til en virksomhed, der sælger varer eller tjenester på nettet. ODR-platformen drives af Europa-Kommissionen. Platformen kan anvendes fra den 15. februar 2016 via linket http://ec.europa.eu/odr

Hvem skal linke til ODR-platformen?

Alle virksomheder, der sælger online til forbrugere;

  • via en almindelig netbutik
  • afgiver tilbud via e-mail 
  • via en online markedsplads

Hvordan skal man linke?

Linket til ODR-platformen skal klart og tydeligt fremgå på hjemmesiden og i virksomhedens handelsbetingelser.

Virksomheden skal samtidig oplyse forbrugerne om, at ODR-platformen kan anvendes til behandling af en klage.

Hvis virksomheden fremsætter tilbud i en mail og sender den direkte til en forbruger, skal mailen også indeholde et link til ODR-platformen.

Sådan kan man oplyse om ODR-platformen - se eksempler (pdf)

Gælder oplysningspligten, hvis man kun sælger til danske forbrugere?

Virksomheder skal oplyse om ODR-platformen og linke til den, uanset om den kun sælger til forbrugere i Danmark eller om den også sælger til forbrugere i andre EU-lande.

Hvordan fungerer ODR-platformen?

Forbrugeren kan klage på sit eget sprog, da platformen oversætter klagen til sproget i sælgerens land. Hvis virksomheden får en henvendelse via ODR-platformen, skal man gå ind og oprette sig som bruger. Derefter kan man læse klagen og vælge, hvilken udenretlig klageinstans, der skal behandle klagen. Det kan fx være Center for Klageløsning (Forbrugerklagenævnet). Når man har valgt klagenævn, bliver klagen videresendt dertil. Det er frivilligt, om man vil medvirke.

Spørgsmål om ODR-platformen

Forbruger Europa vil i starten af februar 2016 offentliggøre en informationskampagne på forbrugereuropa.dk

Forbrugere og virksomheder, der har spørgsmål om ODR-platformen kan kontakte Forbruger Europa:

E-mail: odr@forbrugereuropa.dk

Telefon: 41 71 53 34 (åben kl. 9-12 på hverdage)

Sidst opdateret:   15. januar 2016
 
 
  • Udskriv Udskriv
  • Tip en ven Tip en ven
  • Del Del