Nethandel i udlandet

Du har en række rettigheder, når du handler på nettet i EU. Bliv klogere på, hvad EU-reglerne om forbrugerbeskyttelse betyder for dig, hvis du køber en vare eller tjeneste.

De forbrugerbeskyttende regler i EU gælder, når du køber en vare eller tjeneste på nettet i EU.

Forbrugerreglerne indbefatter: 

  • centrale oplysninger inden du accepterer købet
  • ingen ubegrundede gebyrer for betaling med betalingskort
  • levering inden for den aftalte frist
  • returnering af uønskede varer
  • kun at betale for ting, du udtrykkeligt har accepteret
  • let adgang til hjælp, hvis du vil klage (Forbruger Europa netværket)

Under Folkemødet på Bornholm 2016 interviewede vi forskellige kendte og ukendte danskere om deres holdninger til at handle på nettet over grænser i udlandet. Se videoen her:

Din ret til oplysninger inden købet

Sælgeren skal give dig korrekte og forståelige nøgleoplysninger om varen/tjenesten inden købet, når du vil købe en vare eller tjeneste i EU. 

Når du køber fra en sælger på nettet, har du bl.a. krav på følgende oplysninger:

  • produktet eller tjenesteydelsens vigtigste egenskaber
  • forhandlerens navn og fysiske adresse
  • e-mailadresse og/eller telefonnummer
  • den samlede pris (inkl. leveringsomkostninger, skatter og afgifter)
  • oplysninger om betalings- og leveringsprocedurer
  • fortrydelsesret
  • reklamationsret
  • tilgængelig eftersalgsservice
  • aftalens varighed (ved abonnement)
  • hvor og hvordan du kan klage (tvistbilæggelsesordninger)
  • handelsregisternummer (cvr.nr.)

Aftalevilkår skal skrives på et klart og forståeligt sprog, og må ikke indeholde urimelige aftalevilkår. Aftalevilkår, der er urimelige ifølge EU's lovgivning, har ingen bindende virkning for forbrugerne. 

Læs mere: Afgifter ved grænsehandel

Dine rettigheder uden for EU

EU-reglerne om forbrugerrettigheder gælder normalt også køb hos netbutikker uden for EU, som sælger til forbrugere i EU. Du bør dog være opmærksom på, at det kan være vanskeligt at gøre dine rettigheder gældende over for forhandlere, der befinder sig uden for EU.

Derfor bør du altid undersøge, i hvilket land sælgeren er registreret. En internetadresse, der slutter på ".eu", ".dk" eller ".co.uk" osv., garanterer IKKE, at sælgeren er etableret – og registreret – i EU. Du kan finde oplysninger om sælgeren ved at søge på Google eller Whois. 

Du skal desuden betale…

  • told og afgifter, når du køber varer i et land uden for EU, hvis du har købt varer for over et vist beløb. 
  • dansk moms, hvis du køber for mere end 80 kr. 
  • læs mere om reglerne på SKATs hjemmeside

Hvis sælgeren overtræder forbrugerbeskyttelsen

Hvis du mener, at sælgeren ikke har handlet i overensstemmelse med EU’s regler om forbrugerbeskyttelse, så bør du i første omgang kontakte sælgeren/tjenesteudbyder.

Fortæl dem, at de har handlet ulovligt ifølge europæisk og national lovgivning, og bed dem om at løse problemstillingen.

Hvis du ikke kan løse problemet med sælgeren, så kan du klage til Forbruger Europa.

Læs mere: Dine rettigheder på online markedspladser

 

Sidst opdateret: 10. september 2015

Kunne du bruge siden?