Gå til resume Gå til indhold

Vilkår for pakkerejser

Pakke rejser
Artikel

Få styr på dine rettigheder, når du har købt en pakkerejse, fx charterrejser, krydstogter eller busrejser med hotelovernatning.
Gå til indhold

En pakkerejse består af mindst to af følgende ydelser:

  • Transport
  • Indkvartering
  • Anden turistmæssig ydelse

Desuden skal rejsearrangementet være solgt til en samlet pris og have en varighed af mere end 24 timer, for at blive betegnet som en pakkerejse.

Når du booker rejsen

EU's direktiv om pakkerejser giver dig mange EU-dækkende rettigheder, når du bestiller en pakkerejse.

Foretager rejsearrangøren væsentlige ændringer af rejsen, fx ændring af rejsetider eller indkvartering, har du ret til at afbestille. Er ændringen ikke væsentlig, har du måske ret til et afslag i rejsens pris.

Dine rettigheder ved konkurs

Når du har bestilt en pakkerejse, er du omfattet af Rejsegarantifondens beskyttelse, hvis rejsearrangøren skulle gå konkurs. Det vil give dig ret til at få pengene tilbage eller hjemtransport, hvis du er strandet på destinationen.

Forbruger Europa kan vejlede dig om disse rettigheder og tilbyde gratis hjælp, hvis du har problemer med en rejsearrangør eller et rejsebureau i et andet EU-land, Island eller Norge.

Få hjælp til din klage

Har du problemer med din pakkerejse, kan du klage til Forbruger Europa, hvis det ikke er muligt at finde en løsning med rejsearrangøren.

Pakkerejse-Ankenævnet er desuden et godkendt ankenævn, som du kan klage til, hvis rejsearrangøren afviser din klage, eller du ikke mener, at han tilbyder en passende kompensation for manglerne.

Gode råd

  • Undersøg om rejsebureauet er medlem af en rejsegarantiordning
  • Klag til rejsebureauet og flyselskabet, hvis din rejse bliver ændret, forsinket eller aflyst

Læs mere:

> Medlemskab af rejseklub

> Dine rettigheder ved timeshare

Sidst opdateret:   22. maj 2015
 
 
  • Udskriv Udskriv
  • Tip en ven Tip en ven
  • Del Del