Information om ODR

Her kan du læse om den nye europæiske klageportal ODR og oplysningspligten. Du kan også finde nogle tekster og bannere, som du kan bruge på dit website.

Online klageportal til forbrugere

02. februar 2016

Du kan nemt og gratis klage over en vare og tjeneste, du har købt på nettet i et andet EU-land. Klageportalen ODR gør det overskueligt for forbrugere og virksomheder at løse uenigheder ved de europæiske klageinstanser.

Klageportalens krav til virksomheder

02. februar 2016

Den fælles europæiske klageportal, ODR, benyttes til forbrugerklager på tværs af grænser i EU. Alle danske virksomheder skal oplyse forbrugere om denne klagemulighed. Dertil skal alle netbutikker linke til klageportalen.

FAQ - spørgsmål og svar om klageportalen

06. oktober 2016

Er du i tvivl om, hvad reglerne betyder for lige netop din virksomhed, eller har du behov for hjælp til at få dem implementeret korrekt? Så kan du måske finde svaret her. 

Få vejledning i klageportalen

02. februar 2016

Du kan kontakte Forbruger Europa, hvis du har spørgsmål til brug af klageportalen. Vi kan vejlede både forbrugere og virksomheder.

Bannere til klageportalen ODR

06. april 2016

Som erhvervsdrivende har du mulighed for at henvise til klageportalen ODR på dit website med et officielt banner. Her finder du forskellige formater samt de relevante koder.

Grafik: Sådan fungerer klageportalen

15. februar 2016

Med denne grafik får du et overblik over, hvad der sker, når du udfylder en klageformular på klageportalen.

Video: Onlineløsning af forbrugerklager

04. juli 2016

Bliv klogere på, hvordan klageportalen er med til at løse tvister i 4 trin; på dit sprog, online og uden om domstolene.