Pressemeddelelse

Tabu: Danskere bliver snydt af udenlandske datingsider

Selvom mange oplever at blive snydt, når de netdater, er det ikke alle, der søger hjælp, viser tal fra Forbruger Europa. Det tjener nogle udenlandske datingsider godt på.

Når vi dater online, er det ikke ualmindeligt at havne på en ufrivillig lang date med den forkerte hjemmeside, der udover at være truende også er umulig at slå op med.

”Vi får jævnligt henvendelser fra uheldige danskere, der har fået regninger på flere tusinde kroner efter at have besøgt eller været medlem af en udenlandsk datingside. De kan ikke komme i dialog med hjemmesiden og få stoppet regningerne. Vores tal viser, at der sandsynligvis er store mørketal sammenlignet med dem, som rent faktisk tager kontakt til os for at få hjælp. Tendensen er den samme i Norge og Sverige,” siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent.

Inkassokravet kommer altid fra udlandet, og det bliver sendt fra inkassofirmaer, der sjældent har lov til at drive inkassovirksomhed i Danmark. Men det ved de fleste ikke, og mange betaler kravene.

“Når vi ved, at der faktisk er mange, som føler sig presset til at betale, har vi en vigtig opgave i at sætte fokus på udfordringerne og nedbryde det tabu, det kan være, så folk får den hjælp, de har behov for. Samtidig skal vi vejlede i, hvordan man kan spotte de dårlige datingsider fra de gode.”

Lancerer kampagnen ’Du er ikke alene’

For at hjælpe flere, der kæmper med regninger og inkasso, og give gode råd til sikker netdating, lancerer Forbruger Europa kampagnen ’Du er ikke alene’. Formålet med kampagnen er at berolige de mennesker, der sidder i saksen: Mange andre står i samme situation, og de kan altid få hjælp og vejledning. Samtidig ønsker vi, at kampagnen skal sikre, at færre havner i fælden.

Guide: Sådan gør du, hvis du har modtaget et krav fra en datingside, du ikke er enig i:

1. Opsig abonnementet. Det er ikke nok at slette din profil. Send også virksomheden en skriftlig opsigelse, som du gemmer.
2. Gør dem opmærksom på, at du er uenig i kravet på skrift. Sørg for at gemme mailen.
3. Hvis de fortsætter med at trække beløb på din konto, så spær dit kort, hvis virksomheden har dine kortoplysninger. Hvis der er blevet trukket penge på din konto, kan du kontakte din bank, der måske kan hjælpe dig med at få pengene tilbage.
4. Har du betalt kravet frivilligt? Så får du måske flere regninger bagefter. Lad være med at betale dem, hvis du er uenig i opkrævningen. Mange af disse virksomheder ønsker at presse dig til at blive ved med at betale. Hvis det er decideret svindel, kan din bank måske hjælpe dig, selvom du har betalt.
5. Tag screenshots, fra hjemmesiden, der dokumenterer eventuelle opsigelsesmuligheder, og hvad du har gjort.
6. Sørg for, at al kommunikation med virksomheden foregår på skrift, og gem alle mails. Hvis du opretter sagen hos Forbruger Europa, er det altid en god idé at have så meget dokumentation som muligt.
7. Kontakt Forbruger Europa, og få en vurdering af din sag.

Forbruger Europas pressemeddelelser

Tilmeld dig Forbruger Europa pressemeddelelser.