Nyheder

Sådan gør du, hvis du bliver truet med inkasso

Når udenlandske virksomheder truer med inkasso, er det vigtigste, at du bevarer roen – og handler med det samme.

Du er ikke alene. Det er næsten det vigtigste at understrege:

”Forbruger Europa har mange sager med danskere, der bliver truet med inkasso. Ofte er det i forbindelse med online-handel, hvor forbrugeren troede, der var tale om en enkeltstående betaling, men i stedet bliver opkrævet for et abonnement,” siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent.

Erklær dig uenig på skrift

Hvis du er en af dem, der oplever at blive opkrævet for et abonnement, du ikke har sagt ja til, skal du på skrift gøre virksomheden opmærksom på, at du er uenig i kravet. Måske får du også rykkere fra forskellige inkassofirmaer. Send dem en kopi af den mail, du har sendt til virksomheden.

Lad dig ikke skræmme

"Du skal ikke blive nervøs på grund af inkassokravet, men du skal reagere med det samme. Hverken virksomheden eller inkassofirmaet må blive ved med at kræve gebyrer, når du skriftligt har gjort dem opmærksom på, at du ikke er enig i deres krav," siger Lars Arent og fortsætter:

”Herefter er det deres opgave – og ikke din – at bevise, at du var blevet tydeligt informeret. Og det kan de sjældent. Derfor er det også mod reglerne for god inkassoskik, hvis inkassofirmaerne alligevel sender rykkere.”

Guide: Sådan gør du, hvis du føler dig snydt

  • Du skal ikke betale, hvis det ikke er en korrekt opkrævning. Hvis der fx er tale om en abonnementsopkrævning, skal du være gjort tydeligt opmærksom på, at der var tale om et abonnement, da du gav dine oplysninger.
  • Klag til virksomheden på skrift, og gør opmærksom på, at du ikke er enig i kravet. Du kan hente vores skabelon til at gøre indsigelse HER. Hent en engelsk version HER.
  • Hvis du også er blevet kontaktet af et inkassobureau, kan du sende dem en kopi af din klage.
  • Sørg for, at du kan dokumentere din klage. Kontakt Forbruger Europa, hvis du har spørgsmål

Læs mere om dine rettigheder, når du handler på nettet 

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.